[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 74-79 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش مهارت‌های مقابله با تنیدگی بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک
سوگند قاسم زاده 1، بهارک بیاتی2، رقیه نوری پور لیاولی3
1- گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه تهران، ایران ، s_gh_psy@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (664 مشاهده)

زمینه و اهداف: دیابت نوع یک بیماری خانواده نام‌گرفته است، چراکه ابتلای فرزند به دیابت سیستم خانواده را با فشارها و تنش‌های فراوانی مواجه می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مقابله با تنیدگی بر نشانه‌های بالینی مادران دارای نوجوان مبتلابه دیابت نوع یک بوده است.

روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلابه دیابت مراجعه‌کننده به انجمن دیابت تهران تشکیل می‌دادند. از بین مراجعه‌کنندگان 40 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی مهارت‌های مقابله با تنیدگی  مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) استفاده‌شده است. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس  و با استفاده از نرم‌افزار Spss 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها و بحث: نتایج نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون گروه آزمایشی با پس‌آزمون گروه کنترل در نمره کل افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد(001/0<P).با توجه به نتایج پژوهش به منظور کاهش شدت نشانه‌های بالینی خصوصاً استرس در مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت آموزش این مهارت‌ها  توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع یک، مهارت‌های مقابله‌ای، استرس، اضطراب، افسردگی
متن کامل [PDF 840 kb]   (249 دریافت)    
نوع مطالعه : مقاله کوتاه | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۰
فهرست منابع
1. Potton SR, Dolan LM, Smith LB, Thomas IH, Powers SW. Pediatric parenting stress and its relationship to depressive symptoms and fear of hypoglycemia in parents with type 1 diabetes mellitus. Clin Psych in Med Sett. 2011;18(4): 345-352. [PubMed]
2. Guariguata L, Whiting D, Weil C, Unwin N. The International Diabetes Federation diabetes atlas Methodology for estimating global and national prevalence of diabetes in adults. Diab Resea and Cli Prac. 2011;94(3):322-332. [PubMed]
3. Kaminsky LA, Dewey D. Psychological Correlates of Eating Disorder Symptoms and Body Image in Adolescents with Type 1 Diabetes. Canadian J of Dia. 2013; 3(7): 408- 414.
4. Babler E, Strickland CJ. Helping Adolescents with Type 1 Diabetes [PubMed]
5. Hoey H. Psychosocial factors are associated with metabolic control in adolescents: Research from the Hvidoere Study Group on Childhood Diabetes. J of Ped Dia.2009; 1(2): 9–14.
6. Nematpour S, Bibi Shahbazian H. Relationship between Stressors of diabetes in parents of children with type I diabetes with general health. J of Scie Med. 2006; 5(2): 528- 535
7. Kirk KD, Fedele DA, Wolfe-Christensen C, Phillips TM, Mazur T, Mullins LL, Chernausek SD, Wisniewski AB. Parenting characteristics of female caregivers of children affected by chronic endocrine conditions: a comparison between disorders of sex development and type 1 diabetes mellitus. J of Ped Nurs. 2011;26(6):29-36. [PubMed]
8. Dabelea D, Mayer-Davis EJ, Saydah S, Imperatore G, Linder B, Divers J, Bell R, Badaru A, Talton JW, Crume T, Liese AD. Prevalence of type 1 and type 2 diabetes among children and adolescents from 2001 to 2009. JAMA psy. 2014; 311 (17) :1778-86. [PubMed]
9. Nieuwesteeg A, Pouwer F, van der Kamp R, van Bakel H, Aanstoot HJ, Hartman E. Quality of life of children with type 1 diabetes: a systematic review. Curr Dia Rev. 2012; 8(6): 434-43
10. Sheehan AM, While AE, Coyne I. The experiences and impact of transition from child to adult healthcare services for young people with Type 1 diabetes: systematic review. Dia Med. 2015;32(4):440-58. [PubMed]
11. Karlsen B, Oftedal B, Bru E. The relationship between clinical indicators, coping styles, perceived support and diabetes‐related distress among adults with type 2 diabetes. J of ad Nurs. 2012; 68(2):391-401. [PubMed]
12. Oskouie F, Ebrahimi H , Mehrdad N. Parental confrontation with type 1 diabetes in their children. Arc Des Scie. 2012; 65(8): 222-234
13. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Beh Res and Ther. 1995; 33(3):335-43. [Homepage]
14. Sahebi A, Asghari MJ, Salari R. Validation of depression, anxiety and stress (DASS-21) for Iranian population. Research proposals. J of Iranian Psych.2005; 1(4): 56 -67
15. Dozois D, Dobson K S. The prevention of depression and anxiety: Theory, research, and practice. Washington DC: American Psych Asso. 2004
16. Seligman EP, Schulman P, Tryon AM. Group prevention of depression and anxiety symptoms. J of Beh Res and Ther. 2007; (45): 1111–1126. [PubMed]
17. Motabi F, Fata L, Mohammadkhani Sh, Kazemzadeh, M. Life Skills Training. Tehran: Danzheh Publisher; 2001.
18. Grey M & Berry D. Coping skills training and problem solving in diabetes. Cu Dia Re. 2004; 4(2): 126- 131 [PubMed]
19. Lazarus RS & Folkman S. Stress appraisal and coping. 4 Ed .New York;.1999
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemzadeh S, Bayati B, Nooripoor Liavoli R. Effectiveness of Coping Skills on Depression, Anxiety and Stress in Mothers of Adolescents with Type I Diabetes. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (1) :74-79
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1083-fa.html
قاسم زاده سوگند، بیاتی بهارک، نوری پور لیاولی رقیه. تأثیرآموزش مهارت‌های مقابله با تنیدگی بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (1) :74-79

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1083-fa.html

دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 806 queries by yektaweb 3471