[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 51-47 برگشت به فهرست نسخه ها
نقشه مفهومی شیوه تدریس نوین در آموزش پرستاری
معصومه معصومی 1، عباس عبادی ، محمد دانشمندی ، افسانه رئیسی فر
1- ، masoumy@yahoo.com
چکیده:   (26038 مشاهده)

  چکیده

  مقدمه: ارتقای مراقبت‌های بهداشتی مستلزم توانایی پرستاران در ارایه مراقبت‌های موثر، صحیح و مطمئن، مطابق با نیازهای مراقبتی بیماران و هماهنگ با سایر کارکنان بهداشتی است. مهم‌تر اینکه پرستاران باید برای دستیابی به پیامدهای مطلوب مراقبت‌های بهداشتی، متفکرانی نقاد، حل‌کنندگان مساله و تصمیم‌گیرندگانی موثر باشند. در نتیجه، تفکر به‌صورت انتقادی، به‌طور وسیع در اهداف اساسی آموزش پرستاری گنجانده شده است. بنابراین، مدرسان پرستاری برای آماده‌کردن فارغ‌التحصیلانی که قادر به تفکر نقادانه و حل مساله در بسیاری از مراکز بالینی باشند، تحت فشار قرار دارند. به‌منظور بهبود یادگیری معنی‌دار، استفاده از روش‌های تدریس فعال به‌جای استناد به روش‌های سنتی که قدرت حفظ‌کردن را افزایش می‌دهند مورد نیاز است. این مطالعه در صدد ارایه روش‌های جایگزین است.

  نتیجه‌گیری: نقشه‌کشی مفهومی از روش‌های نوین تدریس است که اولین‌بار در سال 1984 توسط نواک و گوین برای تسهیل فرآیند یادگیری معنی‌دار معرفی شد. نقشه‌کشی مفهومی دیاگرامی است که مجموعه‌ای از مفاهیم و معانی را در چارچوب منظم و سلسله‌مراتبی منطبق بر ساختار و یادگیری مغز انسان با ایجاد ارتباط‌های منطقی بین آنها، در کنار هم در سطوح مختلف قرار می‌دهد. بنابراین نقشه‌کشی مفهومی روش تدریس فعالی است که می‌تواند به مدرسان پرستاری برای آماده‌کردن فارغ‌التحصیلانی دارای توانایی تفکر نقادانه در محیط‌های پیچیده مراقبت‌های بهداشتی کمک کند. از نقشه‌های مفهومی می‌توان برای توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان، ارایه مراقبت‌های بیمارمحور و جامعه‌نگر، آماده‌کردن دانشجو برای انجام امور بالینی، برقرای ارتباط بین نظریه و بالین استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها:نقشه مفهومی، راهبرد تدریس، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 239 kb]   (7420 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1389/6/1 | انتشار: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoumi M., Ebadi A., Daneshmandi M., Raeisifar A.. Concept mapping modern teaching strategy in nursing education. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1) :47-51
URL: http://edcbmj.ir/article-1-87-fa.html

معصومی معصومه، عبادی عباس، دانشمندی محمد، رئیسی فر افسانه. نقشه مفهومی شیوه تدریس نوین در آموزش پرستاری . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (1) :47-51

URL: http://edcbmj.ir/article-1-87-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645