[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد - شهریور 1395 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 194-205 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی در دوره دکتری پرستاری ایران و مدرسه پرستاری جان هاپکینز
سید رضا برزو1، خدایار عشوندی2، فاطمه چراغی3، خانم ملیحه السادات مؤید 4
1- مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان. ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان همدان. ایران
3- مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، گروه آموزشی پرستاری کودکان دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان. ایران
4- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان.همدان. ایران ، msmoayed@gmail.com
چکیده:   (956 مشاهده)

زمینه و اهداف: آموزش و تربیت دانشجویان دکتری پرستاری بسیار حیاتی است، چراکه از آن‌ها  انتظار می‌رود به‌عنوان عاملی در جهت پیشبرد علم پرستاری، مشاوران حرفه و همچنین آموزش‌دهنده محققان آینده پرستاری باشند. هدف از اﻳﻦ تحقیق، ﻣطابقت نظام آموزش پرستاری در اﻳران با دانشگاه جان هاپکینز می‌باشد.

روش بررسی: اﻳﻦ پژوهش، به روش توصیفی تطبیقی در سال 1395 انجام‌شد، و نظام آموزش پرستاری ایران با عناصر تشکیل‌دهنده برنامه آموزشی مقطع دکتری دانشکده پرستاری جان هاپکینز مورد مقایسه قرار گرفت. جستجو اینترنتی، با استفاده از داده پایگاه‌های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. اطلاعات موردنیاز جمع‌آوری‌شده و با استفاده از الگوی چهار مرحله Beredy توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامه‌ها انجام شد.

یافته‌ها: آموزش پرستاری در جان هاپکینز، از حیث شروع آموزش مدرن پرستاری، همچنین تأسیس کلیه مقاطع پرستاری از کارشناسی تا دکترا زودتر از ایران انجام‌گرفته است. در آمریکا، ورود به مقطع دکتری بدون گذراندن آزمون و ضوابط پذیرش دانشجو، توسط  دانشگاه به‌طور مستقل وضع می‌گردد. برنامه‌های آموزشی متنوع‌تر و دانشجویان توانایی انتخاب در واحدهای ارائه‌شده را دارند. تعدادی از واحدها اختیاری بوده و به‌تناسب نیاز دانشجو و عنوان رساله و توصیه استاد راهنما انتخاب می‌شود. فلسفه دکتری پرستاری ایران متناسب با فرهنگ و اعتقادات جامعه اسلامی است.

نتیجه‌گیری: در جان هاپکینز ارتباط مناسب بین مأموریت و اهداف با طرح درس قابل‌توجه بوده نیازها و مشکلات جامعه با گنجاندن دروس پوشش داده‌شده است. برنامه ریزان آموزشی در ایران باید دقت بیشتری در برقراری ارتباط بین اهداف و ساختار آموزشی داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: بررسی تطبیقی، برنامه درسی، مدل بردی، ایران، دکتری پرستاری، برنامه درسی جان هاپکینز
متن کامل [PDF 950 kb]   (528 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (375 مشاهده)  
نوع مطالعه : مروری نقلی | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲
فهرست منابع
1. Salminen L, Stolt M, Saarikoski M, Suikkala A, Vaartio H, Leino-Kilpi H et al. Future challenges for nursing education–A European perspective. Nurs Educ Today. 2010;30(3):233-8. [PubMed]
2. Naseri N, Salehi S. Accreditation of nursing education in Iran: Documenting the process. Iran J Nurs Midwifery Res. 2008;12(4).
3. Wyman JF, Henly SJ. PhD programs in nursing in the United States: Visibility of American Association of Colleges of Nursing core curricular elements and emerging areas of science. Nursing outlook. 2015;63(4):390-7. [PubMed]
4. Kjellgren KI, Welin C, Danielson E. Evaluation of doctoral nursing programs–A review and a strategy for follow up. NURS EDUC TODAY. 2005;25(4):316-25. [Homepage]
5. Jafari Asl M, Chehrzed M, Ghanbari A. Quality of Educational Services from ViewPoint's of Nursing and Midwifery Students of Guilan University Based on Servqual Model. Research in Medical Education. 2014;6(1):50-8. [Homepage]
6. Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Esmaeil M. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. JCE. 2014; 2 (1) :11-22 [Homepage]
7. Shirazi M, Akbari L, Babaee M. Assessment of the condition of clinical education from the viewpoints of undergraduate nursing students: presentation of problem-oriented stratagies.JNE.2013;2(2)8-30. [Homepage]
8. Martin EJ. The doctor of philosophy degree: evolutionary and societal perspectives. NLN Publ. 1989 Apr;(15-2238):1-16. [PubMed]
9. Paplham P, Austin-Ketch T, editors. Doctor of Nursing Practice Education: Impact on Advanced Nursing Practice. Seminars in oncology nursing; 2015: Elsevier;31(4)283-284.
10. Ketefian S, Davidson P, Daly J, Chang E, Srisuphan W. Issues and challenges in international doctoral education in nursing. Nursing & Health Sciences. 2005;7(3):150-6. [Homepage]
11. Khomeiran, Rasoul Tabari, Deans, Cecil. Nursing education in Iran: Past, present, and future. Nurs Educ Today.2007;27(7): 708-714. [PubMed]
12. American Association of Colleges of Nursing. Indicators of quality in research-focused doctoral programs in nursing. J Prof Nurs.2002;18(5)289-294.
13. Yavuz M. Nursing doctoral education in Turkey. Nurs Educ Today. 2004;24(7):553-9.
14. Ja Kim M, Gi Park C, Kim M, Lee H, Ahn YH, Kim E, et al. Quality of nursing doctoral education in Korea: towards policy development. JAN. 2012; 68(7):1494-1503. [Homepage]
15. Kim MJ, Park CG, Park SH, Khan S, Ketefian S. Quality of Nursing Doctoral Education and Scholarly Performance in U.S. Schools of Nursing: Strategic Areas for Improvement. J Prof Nurs.2014;30(1):10-18. [Homepage]
17. McEwen M, Bechtel GA. Characteristics of nursing doctoral programs in the United States. J Prof Nurs.2000;16(5):282-92. [PubMed]
18. Seidi J, Alhani F, Anooshe M. Pathology of the Sprinciple and philosophy of education course in nursing doctoral degree: A Qualitative Study. JNE. 2013; 2(3):36 - 48. [Homepage]
19. Zandi B, Farahani A. Acomparative study of physical education Curriculum in Iran, USA and Canada. JSMR. 2009;6(12):97-109.
20. Madandar A, Abasi P. A Second Look at Comparative Education and its Missions. Journal of education. 2007;23(2)101-125.
21. Tamjid Tash E, Moalal Chobgholo MA. A comparative study of the process of citizenship education in primary school education, Islamic Republic of Iran, Japan. JSSS. 2014;11(40):18-32. [Homepage]
22. Rafati F, Khandan M, Sabzevari S, Nouhi E. Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Widener University. Iranian Journal of Medical Education(IJME). 2015; 15 :555-568 [Homepage]
23. Aghazadeh A, Ahghar G, Fazilzadeh R. [Analytical and Comparative Study of Characteristics Curriculum Higher Education for Distance Study in IRAN and England and India]. Interdisiplinary Studies in the Humanities (IJCR). 2012; 4(4): 75-105. [Persian].
24. The Johns Hopkins University School of Nursing Doctor of PhilosophyAcademic Manual. available at: http://nursing.jhu.edu/faculty_research/faculty/hand book/ 2014-2015.
25. Mbs. behdasht. gov. ir. [Moshakhasate koli, barname va sarfasle dorous va nahveye arzeshyabiye barnameye amouzeshiye dowreye doctori takhasosi parastari]. Showraye aliye barnameriziye oloum pezeshki; 2003. [Cited 2015 November 21] Available From:http://mbs.behdasht.gov.ir/uploads/PhD_Parastari83. pdf [ Persian].
26. www.http://nm.sbmu.ac.ir/.
27. The Johns Hopkins University: http:// guides .library. jhu.edu /content.php?pid=450528&sid=3691714.
28. Doctor of Philosophy Academic Manual. Available from: http://nursing.jhu.edu/academics/resources/ policies/index.html.
29. Strategic Plan Johns Hopkins Nursing 2011-2015 Available on www.//http://nursing.jhu.edu/about-us/ values-diversity/index.html.
30. Nasrabadi AN, Lipson JG, Emami A. Professional nursing in Iran: an overview of its historical and sociocultural framework. J Prof Nurs.2004 ; 20(6) :396-402. [PubMed]
31. Kermanshahi S, Meemariam R, Hoseini A, Zamzam S, Nezami F. A comparison post-graduate MS curriculum of nursing education in Iran and Canada. Journal of medical education development. 2011;4(6):48-54.
32. Kim MJ, Park CG, McKenna H, Ketefian S, Park SH, Klopper H, et al. Quality of nursing doctoral education in seven countries: survey of faculty and students/graduates. JAN 2015;71(5):1098-109. [Homepage]
33. Zamanzadeh V. Jasemi M. Mansoori A. Khodabandeh F. Alsadat Hoseini F. Doctoral Nursing Students’ Perspectives towards Educational Quality of PhD Course. Iran Journal of Nursing (IJN).2014;27(89):30-39. [Homepage]
34. Keating SB. Curriculum development and evaluation in nursing: Springer Publishing Company; 2014. [Homepage]
35. Farahani M, Ahmadi F. Doctoral Nursing Students’ Viewpoints about the Nursing PhD Curriculum. Iranian Journal of Medical Education(IJME).2006; 6 (1) :83-92
36. Seidi J, Alhani F, Anoosheh M. Pathology of the principles and philosophy of education course in nursing doctoral degree: A qualitative study. JNE.2013; 2 (1) :36-48.
37. Udlis KA, Mancuso JM. Doctor of Nursing Practice Programs Across the United States: A Benchmark of Information: Part I: Program Characteristics. J Prof Nurs. 2012;28(5):265-73. [PubMed]
38. Edwardson SR. Matching standards and needs in doctoral education in nursing. J Prof Nurs. 2004; 20(1):40-6. [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borzou S R, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed M S. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and John Hopkins School of Nursing. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9 (3) :194-205
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1026-fa.html
برزو سید رضا، عشوندی خدایار، چراغی فاطمه، مؤید ملیحه السادات. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی در دوره دکتری پرستاری ایران و مدرسه پرستاری جان هاپکینز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (3) :194-205

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1026-fa.html

دوره 9، شماره 3 - ( مرداد - شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 827 queries by yektaweb 3471