[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد - شهریور 1395 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 206-213 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان
کبری امامی ریزی
گروه علوم تربیتی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، خوزستان، ایران ، emami3053@gmail.com
چکیده:   (1293 مشاهده)

زمینه و اهداف: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین افراد جامعه بخصوص دانشجویان لذا نیاز به پژوهش در این زمینه از ضروریات می‌باشد. هدف این پژوهش مشخص کردن تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد.

روش بررسی: روش تحقیق پیمایشی می‌باشد. جامعه موردپژوهش کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند که 100 نفر به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. به‌منظور سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل ترم گذشته دانشجویان و سنجش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده از طریق نرم‌افزار Spss و با استفاده از آنالیز واریانس یک‌طرفه تحلیل شد.

یافته‌ها: بین نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که کاربر عادی شبکه‌های اجتماعی (با میانگین 15/15 و انحراف استاندارد 1/55) و دارای اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی خفیف (با میانگین 15/13و انحراف استاندارد 2/01) و دارای اعتیاد به شبکه‌های مجازی شدید (با میانگین 14/84 و انحراف استاندارد 0/72) تفاوت معنادار وجود دارد. (/0>p).

نتیجه‌گیری: سپری کردن زمان بیش‌ازحد در شبکه‌های اجتماعی مجازی باعث کاهش ساعات مطالعه و خستگی دانشجویان در کلاس می‌شود بنابراین کاهش پیشرفت تحصیلی را در پی دارد.

واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی، مجازی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 787 kb]   (1264 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1589 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲
فهرست منابع
1. Dong T, Cheng N. Wu, Y. J. A study of the social networking website service in digital content industries: The Face book case in Taiwan. Comput Hum Behv. 2014; (30):708-714.
2. Falahi A, Atif K, Elnaffar Y. International conference on green computing and communications. Proceedings of the IEEE/ACM International Conference on Cyber, Physical and Social Computing (CPSCom 2010); 2010 Oct30-Nov 1;
3. Lee, J, Lee H. “The Computer- Mediated Communication Network: Exploring the Linkage between the Online Community and Social Capital”, New Media and So.2010; (5): 12
4. McKnight D H, Chervany N L. Reflections on an initial trust-building model. Handbook of trust research.2006:29-51.
5. Zokaee M, Katibi F. Relationship of Presence in cyberspace and modern identity, research in young Iranian Hangzhou, China; 2010. [Persian].
7. Mohseni M. Sociology of information society. Tehran, Iran: Didar Publication; 2002: 31-2. [Persian].
9. Eltantawi, N. & Wiest, J. B. Social Media in the Egyptian Revolution: Reconsidering ResourceMobilization Theory, International Journal of Communication. 2011; (5):1207–1224. [Homepage]
11. Harri oinas k, Lyytinen K, Yoo Y. social networks and information systems: ongoing and future research streams. Journal of AIS. 2010; 61(11):8-11. [Homepage]
12. Kirschner PA, Karpinski A C. Face book and academic performance. Comput Hum Behav.2010;26(6):37-45.
13. Lewis K, Kaufman J, Gonzalez M, Wimmer A, Chrisis N. Social Networks Tastes, Ties, and Time. Soc Network. 2008;30(4):330- 42. [Homepage]
14. Seder P, Oishi S. Ethnic/racial Homogeneity in College Students' Facebook Friendship Networks and Subjective Well-being. J Res Pers. 2009;43(3):438 [Homepage]
15. Mashini j, Factors affecting academic achievement, Journal of Education,1996:8
16. Kirschner PA, Karpinski A C. Facebook and academic performance. Comput Hum Behav. 2010;26(6):37-45. [Homepage]
17. Thompson LA, Dawson K, Ferdig R, Black EW, Boyer J, Coutts J, et al. The Intersection of Online Social Networking with Medical Professionalism. J Gen Intern Med. 2008;23(7): 954-7. [PubMed]
18. Pempek T, Yermolayeva Y, Calvert S. College students social networking experiences on Facebook. J Appl Dev Psychol. 2009;30(3):227–238 [Elsevier]
19. O'Brien SJ. Facebook and other Internet use and the academic performance of college students:Temple University. 2011.
20. Yedidia MJ, Gillespie C, Kachur E., Schwartz MD, Ockene J, Chepaitis AE. Effect of 40Communications Training on Medical Student Performance. JAMA. 2003;290(9):1157-65. [PubMed]
21. Teclehaimanot B, Hickman T. Student-Teacher Interaction on Facebook: What Students Find Appropriate. Tech Trends. 2011;55(3):19-30 [Homepage]
22. Hanson T, Drumheller K, Mallard J, McKee C, Schlegel P. Cell phones, text messaging, and Facebook: Competing time demands of today's college students. College Teaching. 2011; 59(1):23-30. [Homepage]
23. Imhof M, Vollmeyer R, Beierlein C. Computer use and the gender gap: The issue of access, use,motivation, and performance. Comput Hum Behav. 2007;23(6):2823-37.
24. Junco R, Cole-Avent G. An introductionto technologies commonly used by college students. New Dir Student Serv. 2008; 124(24):3-17. [Homepage]
25. Roblyer MD, Webb M, Herman J, Witty JV. Findings on Facebook in higher education: Acomparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. Internet High Educ. 2010;13(3):134-40 [Homepage]
26. Stollak M, Vandenberg A, Burklund A, Weiss S. Editor getting social: The impact of social networking usage on grades among college students. Proceeding of the ASBBS Annual Conference; 2011 February 11; Las vegas. 2011; 18(1):859-65.
27. Kirschner PA, Karpinski AC. Face book and academic performance Comput Hum Behav. 2010;26(6):1237-45.
28. Kolek EA, Saunders D. Online disclosure: An empirical examination of undergraduate Facebook profiles. NASPA Journal, 2008;45(1): 1-25.
29. Javadinia S A, Erfanian M, Abedini MR, Bijari B, The effects of social on Academic Achievement of Students, a Study in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education.2012; 12(8): 606 [Homepage]
30. Fori E, the effects of social networking sites on the academic performance of the engineering student in the university of Maiduguri,borno state,Nigeria. IJCSI International Journal of Computer Science Issues, 2016; 13(1)
31. Madaiah M, Seshaiyenger C, Suresh P, Munipapanna S, Sonnappa S. Study to assess the effects of social networking sttes on medical college students. Int J Med Publ Health. 2016.3(5). 1204-1208 [Homepage]
32. Samaha M, Hawi N.Relationships among smart phone addiction,stress,academic performance, and satisfaction with life. Comput Hum Behav.2016;57:321-325
33. Ghanji B, Tavakoli S,Baniasadi Shahrebabak F,Asadi S. Surveying the relationship between internet addiction and Academic Engagement of students. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9(2): 150-155
34. Metshali M A.Maistry S M, Govender D W. Online chats: A strategy to enhance learning in large classesS Afr J Educ. 2015; 35(4): 1-9 [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emamirizi C. The Effect of Use Social Networks on the Girls Students Academic Achievement. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9 (3) :206-213
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1061-fa.html
امامی ریزی کبری. تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (3) :206-213

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1061-fa.html

دوره 9، شماره 3 - ( مرداد - شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 810 queries by yektaweb 3430