[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1396 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 114-103 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه بر اساس مهارت‌های فراشناختی و خودنظم بخشی
زهرا وحیدی1 ، مریم براتعلی 2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران ، m.baratali@khuisf.ac.ir
چکیده:   (7480 مشاهده)

زمینه و اهداف: این پژوهش باهدف تعیین رابطه مهارت‌های فراشناختی و خود نظم‌بخشی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 2016-2015 انجام گرفت.

روش بررسی: این پژوهش ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی و ازنظر ماهیت همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 2016-2015، به تعداد50707 نفر تشکیل دادند که از بین آن‌ها با استفاده از جدول MORGAN & KREJCIE و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای متناسب با حجم تعداد 382 نفر از دانش آموزان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها ، از 3 پرسشنامه استاندار ارزیابی مهارت‌های فراشناختی، پرسشنامه خود نظم‌بخشی و پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از روش آمار استنباطی (رگرسیون گام‌به‌گام، آزمونDurbin-Watson) استفاده شد

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین هر کدام از متغیرهای پیش بین (مهارتهای فراشناختی و خودنظم بخشی) با متغیر ملاک (عملکرد تحصیلی) معنادار مستقیم وجود رابطه دارد؛ همچنین مهارتهای فراشناختی قابلیت پیش بینی عملکرد تحصیلی را داشته است؛ این قابلیت پیش بینی برای مهارت خودنظم بخشی نیز معنادار بوده است.

نتیجه‌گیری: شناخت شخص درباره تواناییهایش و آگاهی از راهبردهای شناختی و فراشناختی، باعث بهبود یادگیری و افزایش عملکرد تحصیلی می­گردد.

واژه‌های کلیدی: خودنظم بخشی، عملکرد تحصیلی، مهارت­های فراشناختی
متن کامل [PDF 851 kb]   (7368 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1395/8/21 | پذیرش: 1395/11/24 | انتشار: 1396/2/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vahidi Z, baratali M. Predicting Academic Performance of high School Students Based on Meta-Cognitive Skills and Self-Regulation. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (2) :103-114
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1096-fa.html

وحیدی زهرا، براتعلی مریم. پیش بینی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه بر اساس مهارت‌های فراشناختی و خودنظم بخشی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (2) :103-114

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1096-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645