[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 263-269 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش واسطه‌گری تاب‌آوری در رابطه حمایت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان
داود فتحی 1، منا جمال آبادی2
1- گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اردبیل، اردبیل، ایران ، davodfathi95@gmail.com
2- گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (185 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضربررسی نقش واسطه­گری تاب­آوری در رابطه­ی حمایت­های تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیام­نور بود.
 
روش بررسی: با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای، 140 دانشجو انتخاب و پرسشنامه­حمایت تحصیلی ، مقیاس تاب­آوری  و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی را کامل کردند.تمامی ابزار از روایی و پایایی مطلوب بهره­مند بودند. داده­ها از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
یافته‌ها: یافته­ها حاکی از اثر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر تا­ب­آوری بود. همچنین اثر غیر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر سرزندگی تحصیلی از طریق تاب­آوری نیز مورد تأیید واقع شد. بر این اساس می­توان گفت تاب­آوری قادر است رابطه­ی انواع حمایت تحصیلی با سرزندگی تحصیلی را واسطه نماید.
 
 
نتیجه‌گیری: یافته­های به دست آمده بر نقش حمایت­های تحصیلی در تاب­آور ساختن دانشجویان جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید می­کند. یافته­های پژوهش با توجه به شواهد نظری و تجربی به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی بدین منظور ارائه گردیده است

واژه‌های کلیدی: حمایت تحصیلی، تاب‌آوری، سرزندگی تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 803 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کاربست نظريه‌هاي يادگيري در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi D, Jamalabadi M. The Study of Examined Mediating Role of Resiliency in The Perception of Academic Support and Academic Buoyancy. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (4) :263-269
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1126-fa.html
فتحی داود، جمال آبادی منا. بررسی نقش واسطه‌گری تاب‌آوری در رابطه حمایت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :263-269

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1126-fa.html

دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 788 queries by yektaweb 3509