[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 345-357 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دردانش آموزان
خدیجه علی آبادی1، مریم رجبیان ده زیره 2، فریبا درتاج3
1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران ، m.rajabiyan1393@gmail.com
3- گروه تکنولوژی آموزشی، بخش علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی؛دانشگاه پیام نور، کرمان، ایران
چکیده:   (553 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان است.
روش بررسی: این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی است و ازنظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل ۲۰۵ نفر از دانش آموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان می‌باشد که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ مشغول به تحصیل بودند و بر اساس جدول مورگان ۱۰۰ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت انتخاب نمونه‌های موردنظر از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده‌شده است. ابزارهای پژوهش حاضر شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ است.
یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و مؤلفه‌های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و فراشناختی) در سطح آلفای ۰/۰۱ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.  (۰/۰۱>p). بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با مؤلفه مدیریت منابع و مؤلفه اضطراب امتحان رابطه مثبت و غیر معنی‌دار وجود دارد. (۰/۰۵
). همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و باورهای انگیزشی و مؤلفه‌های باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، جهت‌گیری هدف و ارزش‌گذاری درونی) در سطح آلفای ۰/۰۱ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. (۰/۰۱>p).
نتیجه‌گیری:
حال که شبکه‌های اجتماعی مجازی پیرامون ما را احاطه کرده است،  پژوهش پیش رو پیشنهاد می‌کند در آغاز زیرساخت‌ها برای نشر این ابزارها آماده شوند و با برگزاری دوره‌های کوتاه آموزشی، آموزگاران و استادان در به‌کارگیری رایانه و چگونگی تلفیق برنامه درسی با شبکه اجتماعی آموزش یابند.

واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی مجازی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، دانش آموزان اول متوسطه
متن کامل [PDF 927 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کاربردهای تكنولوژی آموزشي در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliabadi K, Rajabiyan dehzireh M, Dortaj F. A survey on The Relationship Between The Use of Virtual Social Networks and Self-Regulated learning Strategies on Student. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5) :345-357
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1148-fa.html
علی آبادی خدیجه، رجبیان ده زیره مریم، درتاج فریبا. بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دردانش آموزان . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5) :345-357

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1148-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 791 queries by yektaweb 3531