[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 51-63 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی کیفیت یادگیری بر مبنای نظریه ارتباط گرایی زیمنس در دانشگاه‌های مجری آموزش از دور
علی قنبری 1، مهران فرج اللهی2، زهره اسماعیلی2، محمدرضا سرمدی2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران ، ali1230@chmail.ir
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده:   (847 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی کیفیت یادگیری بر مبنای نظریه ارتباط گرایی زیمنس در دانشگاه‌های مجری آموزش از دور بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف،کاربردی و ازنظر روش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است.جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌های مجری آموزش از دور کشور به تعداد 3380 نفردر سال تحصیلی1395-1394 بود. روش نمونه‌گیری در مرحله کیفی به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند شامل 10 نفر از خبرگان آموزش از دور و در مرحله کمی شامل نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی بوده است.تعداد نمونه 380نفر می‌باشد. در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها درروش غیرتعاملی از شیوه تحلیلی- اسنادی و درروش پیمایشی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده‌شده است. اعتبار پرسشنامه  با استفاده از تحلیل عامل تأییدی بررسی شد. برازش الگو با کاربرد نرم‌افزار AMOS  و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار8.80  Lisrel vاستفاده گردید.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فرضیه‏ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان مورد تائید قرار گرفته است و دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پس‌آزمون به‌طور معناداری، انگیزه پیشرفت بیشتری داشتند.

نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش خودکارآمدی در افزایش انگیزه پیشرفت دانشجویان اثربخش است.

واژه‌های کلیدی: کیفیت یادگیری، ارتباط گرایی، آموزش از دور
متن کامل [PDF 992 kb]   (368 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۰
فهرست منابع
1. Eskandari H, Fardanesh H,Sajjad M. Connectivism: in competing for or in alignment with other learning theories? Journal of Educational Psychology .2013;4: 5(15): 35-36. [Persian].
2. Carlsen A, Holmberg C.Opportunities for distance education to benefit adult learners in higher education. Published by UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL). 2016.
3. Ghanbari A, Sarmad, MR, Ismaili, Z. Review of distance education based on the value of Aristotle, Published by Sustainable Development in Psychology, Tehran. 2016. [Persian].
4. Farajollahi M, Dhbashyshry f.Development of distance education in Iran, Tehran: PNU;2011. [Persian].
5. Sarmadi M, Saif M, Talebi S. Theoretical and Philosophical Foundations of Distance Education, University of Payam Noor. 2011. [Persian].
6. Rheingold H. Attention and other 21st century social media literacies. Educause Review .2010;45(5): 14–24. [Homepage]
7. Hamilton D, Dahigren E, Hult A, Roos, B, Söderström T. When performance is the product: problems in the analysis of online distance education. British Educational Research .2004;30(6):842–855. [Homepage]
8. Ally, M. Foundations of educational theory for online learning. In T.Anderson , F.Elloumi (Eds).Theory and practice of online learning. Athabasca: Athabasca University Publishers;2008.
9. Levine,A, Sun.C. Barriers To Distance Education” American Council On Education Center Policy Analysis Publishers;2012.
10. Prensky, M. “Engage me or Enrage me” What today’s learners demand. EDUCAUSE Review. 2005; 40(5):60-65. [Homepage]
11. van den Berg G, Joffe, M , Stella C. The role of partnerships in academic capacity building in open and online distance education.Distance Education (Online), DE. 2016;18(18):43- 99 .
12. Siemens G. Connectivism: A learning theory for a digital age. International Journalof Instructional Technology and Distance Learning, Retrieved January .2013;6(5):45-51.
13. Siemens G, Cormier D, Downes S. Change MOOC. Retrived rofm: http:// change.mooc.ca/ about. htm. 2011.
14. Elaine G, Ibrahim E. Mel BInteraction pattern analysis in cMOOCs based on the connectivist interaction and engagement framework. British Journal of Educational Technology. 2015;46(4): 877–894.
15. Siemens G. Connectivism: Learning Theory or Pastime for the Self-Amused, Retrieved. 2009;211-214.
16. Siemens, G. Learning and Knowing in Networks: Changing Roles for Educators and Designers. Retrieved December 27. 2008;2(14):105-107.
17. Downes S. Connectivism Learning Theory: Instructional Tools for College Courses [MasterThesis]. Danbury: Independent Thesis Research and Western Connecticut State University, Ct.2009;(2):25-29.
18. Siemens G. Connectivism: Learning Theory or Pastime for the Self-Amused, Retrieved March 1. 2009;211-214.
19. Siemens G, Cormier D, Downes S. Change MOOC. Retrived rofm: http:// change .mooc .ca /about. htm.2011.
20. Eskandari H, Fardanesh H and Sajjad M. Connectivism: in competing for or in alignment with other learning theories? Journal of Educational Psychology. 2013; 5(15): 35-36. [Persian].
21. Rezaei J,naseri sh ,armnd M. connectivism learning theory and its application in the design textbook. Ayar Journal, Spring. 2012;3(24):82-84.[Persian].
22. Verhagen P. Connectivism: A new learning theory? Retrieved from elearning.surf.nl.2006.
23. Kop R. The challenges to connectivist learning on open online networks: Learning experiences during a massive open online course. The International Review Of Research In Open And Distance Learning. 2011; 12(3):9-38. [Homepage]
24. Snit Sitti A,Saroch Sopeerak B, Narong S.Development of Instructional Model based on Connectivism Learning Theory to Enhance Problem-solving Skill in ICT for Daily Life of Higher Education Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2013;10(2):315-317. [Homepage]
25. Suzanne D. Connectivism Learning Theory: Instructional Tools for College Courses by A Thesis Submitted in Partial Fulfillment for a Master‟s Degree in Education ED 591 Independent Thesis Research .Western Connecticut State University Danbury, CT. 2009.
26. Michelle D .Connectivism: Learning theory and pedagogical practice for networked information landscapes. Web 2.0 and Critical Information Literacy .2011; 39( 4):675-685 . [Homepage]
27. Rita K, Adrian H. Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past? University of Wales Swansea. 2008;3(4):124. [Homepage]
28. Nabipour M. mongering Review strategies to improve human resources Sazmanhaba use of innovations. Management. 2013;10(32):48.
29. Eskandari H, Fardanesh H , Sajjad M. Connectivism: in competing for or in alignment with other learning theories? Journal of Educational Psychology. 2013; 5(15): 35-36. [Persian].
30. Rezaei J, naseri sh ,armnd M. connectivism learning theory and its application in the design textbook . Ayar. 2012;3 (24):82-84.[Persian].
31. Suzanne D. Connectivism Learning Theory: Instructional Tools for College Courses by A Thesis Submitted in Partial Fulfillment for a Master‟s Degree in Education ED 591 Independent Thesis Research .Western Connecticut State University Danbury, CT. 2009;(2):27.
32. Rita K, Adrian H. Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past?University of Wales Swansea.2008;3(4):124. [Homepage]
33. Verhagen, P. Connectivism: A new learning theory? elearning.surf.nl Publishers. 2006.
34. Eskandari H, Fardanesh H , Sajjad M. Connectivism: in competing for or in alignment with other learning theories? Journal of Educational Psychology.2013; 5(15): 35-36. [Persian].
35. Snit Sitti A,Saroch Sopeerak B, Narong S. Development of Instructional Model based on Connectivism Learning Theory to Enhance Problem-solving Skill in ICT for Daily Life of Higher Education Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences.2013;10(2):315-317. [Homepage]
36. Kop R. The challenges to connectivist learning on open online networks: Learning experiences during a massive open online course. The International Review Of Research In Open And Distance Learning. 2011;12(3):9-38. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari A, Farajallahi M, Esmaeily Z, Sarmadi M R. Designing a learning Quality Model Based on Siemens Connectionism theory in Universities Executing Distance Education. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (1) :51-63
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1174-fa.html
قنبری علی، فرج اللهی مهران، اسماعیلی زهره، سرمدی محمدرضا. طراحی الگوی کیفیت یادگیری بر مبنای نظریه ارتباط گرایی زیمنس در دانشگاه‌های مجری آموزش از دور . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (1) :51-63

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1174-fa.html

دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 830 queries by yektaweb 3531