[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 112-121 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده بر نیازهای خود تعیین‌گری و معنای تحصیل در یادگیری زبان انگلیسی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در دوره متوسطه دوم)
دکتر عزت اله قدم پور1، دکتر مهدی یوسف وند*2، آقای مجتبی کریمیان3، آقای سعید پیرعین الدین4، خانم نرگس باغخانی5
1- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، bberaka@yahoo.com
3- گروه علوم انسانی، دانشگاه حضرت امیرالمؤمنین (ع)، اهواز، ایران
4- دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
5- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده:   (556 مشاهده)
مقدمه: در عصر کنونی، زندگی گسترده‌تر شده و انسان ناگزیر است جهت دستیابی و برقراری ارتباط با جوامع مختلف به یادگیری زبان مربوط به آن جوامع روی بیاورد. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده بر بهبود نیازهای خودتعیین‌گری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراک شده) و معنای تحصیل دانش‌آموزان سال دوم متوسطه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در درس زبان انگلیسی بود.
روش کار: این پژوهش به صـورت شـبه‌تجربی بود که در آن از طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میـان دانـش‌آمـوزان پسـر سال دوم متوسطه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش تصادفی خوشه تک مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شـدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس نیازهای خودتعیین‌گری و پرسش‌نامه معنای تحصیل در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ نیازهای خودتعیین‌گری و معنای تحصیل در یادگیری زبان انگلیسی نشان داد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده کاملاً مشخص است که توجه به معنای تحصیل و نیازهای خودتعیین‌گری در یادگیری درس زبان انگلیسی لازم و ضروری می‌باشد. و همچنین یافته‌ها حاکی از آن بود که آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده در افزایش سطح نیازهای خودتعیین‌گری و معنای تحصیلی اثربخش است.
واژه‌های کلیدی: اژگان کلیدی: روش تدریس، الگوی پیش­ سازمان­دهنده، نیازهای خودتعیین ­گری، معنای تحصیل
متن کامل [PDF 1123 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Pattern of Organizing teaching Strategies on improving your Needs Determination and Meaning of Education in Learning English (Case Study: Lorestan University of Medical Sciences Faculty Students in Secondary School). Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (5) :112-121
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1456-fa.html

قدم پور عزت اله، یوسف وند مهدی، کریمیان مجتبی، پیرعین الدین سعید، باغخانی نرگس. تأثیر آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده بر نیازهای خود تعیین‌گری و معنای تحصیل در یادگیری زبان انگلیسی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در دوره متوسطه دوم). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :112-121

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1456-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977