[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 312-321 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبار یابی الگوی آموزش مبتنی بر موبایل برای خود مراقبتی بیماران دیابتی
منیژه هوشمندجا 1، خدیجه علی آبادی2، محمدرضا نیلی2، آیین محمدی3، علی دلاور4
1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران ، hoshmand.66@gmail.com
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران
3- گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
4- گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ،ایران
چکیده:   (219 مشاهده)
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبار یابی الگوی آموزش مبتنی بر موبایل برای خود مراقبتی بیماران دیابتی است.
روش بررسی: برای رسیدن به هدف پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی برای به دست آوردن الگوی طراحی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی ازنظر متخصصان به روش پیمایشی پرسش‌نامه‌ای استفاده شد. به‌منظور انتخاب مقالات برای تحلیل محتوای کیفی ، ابتدا کلیدواژه‌ها، برای جستجوی مقالات مشخص گردید. در بخش کیفی، جامعه ی آماری کلیه­ی مقالاتی بودند که از بانک‌های اطلاعاتی مرتبط به موضوع مانند ساینس دایرکت، پروکوئست، ابسکو در بازه زمانی 1990 تا 2016، قابل دانلود بودند و در بخش کمی، 20 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی، آموزش مبتنی بر موبایل، آموزش پزشکی و برنامه‌ریزی آموزش الکترونیکی بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده‌شده، حجم نمونه 40 مقاله و واحد تحلیل محتوا در این پژوهش، مضمون بود.
یافته‌ها:طبق تحلیل محتوای انجام‌شده بر روی مقالات،7 طبقه به این شرح به دست آمد: تجزیه‌وتحلیل، تعیین هدف، طراحی محتوا، توسعه محتوای الکترونیکی، انتخاب ابزار سیار، طراحی و اجرا آموزشی و ارزشیابی. درنهایت، نتیجه­ی تمامی تحلیل محتواهای انجام‌شده بر روی مقاله‌ها، در قالب الگو ارائه گردید. نتایج حاصله از اعتبار یابی درونی بر اساس نظر متخصصان نشان داده است که الگوی آموزشی ارائه‌شده بر مبنای یادگیری سیار، از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای آموزش به بیماران دیابتی دارد.
 
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده پیشنهاد می‌شود مجریان این امر از یادگیری مبتنی بر موبایل در توانمندسازی و خود مراقبتی بیماران دیابتی به دلیل تسهیل در دسترسی بهره گیرند.
 
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: یادگیری سیار، تحلیل محتوای کیفی، اعتباریابی درونی، بیماران دیابتی
متن کامل [PDF 1033 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کاربردهای تكنولوژی آموزشي در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hooshmandja M, Aliabadi K, Nili M, Mohammadi A, Delavari A. Designing and Validation of Mobile-based Instruction Model For Diabetes Self-care. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (4) :312-321
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1324-fa.html
هوشمندجا منیژه، علی آبادی خدیجه، نیلی محمدرضا، محمدی آیین، دلاور علی. طراحی و اعتبار یابی الگوی آموزش مبتنی بر موبایل برای خود مراقبتی بیماران دیابتی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :312-321

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1324-fa.html

دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 797 queries by yektaweb 3509