[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 45-52 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
خانم مهناز مقدری کوشا 1، دکتر فاطمه چراغی2، خانم حمیده مظفری3، آقا بهزاد ایمنی4، خانم بهناز مقدری کوشا5، دکتر محمد مقدسی امیر6، خانم مژگان جوکار7
1- کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، moghadarikoosha@yahoo.com
2- دکترای تخصصی پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، عضو مرکز تحقیقات مراقبت از مادروکودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مربی، کارشناس ارشد هوشبری، گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- استادیار، دکترای تخصصی پرستاری، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
6- دانشجوی دکتری تخصصی آمار زیستی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
7- مربی، کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (389 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پیراپزشکی در سال 1395 انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بود، جامعه پژوهش، دانشجویان ترم 3 تا 8 دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند. 400 دانشجو به روش سرشماری انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد یادگیری خودتنظیمی. مورد ارزیابی قرار گرفتند. معدل کل دانشجویان نیز معیاری جهت ارزیابی وضعیت پیشرفت تحصیلی آنان در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: در این مطالعه میانگین معدل آزمودنی‌ها 92/15 و میانگین نمره یادگیری خودتنظیمی آنها 10/77 بود. اکثر آزمودنی‌ها (75/78%) از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی استفاده می‌کردند. طبق مدل رگرسیون خطی ساده، بین میزان بکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سطح معنی داری 5 درصد رابطه آماری معنی داری مشاهده شد (001/0 > P) بطوریکه به ازای افزایش هر واحد نمره در خودتنظیمی، بطور متوسط به میزان 04/0 به معدل دانشجو اضافه می‌شد. طبق آزمون T دو نمونه‌ای مستقل بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر (001/0 > P) و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان متأهل و مجرد تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (044/0 = P). طبق نتایج این مطالعه متغیر یادگیری خودتنظیمی 9 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می‌نماید.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه بکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر است و باعث افزایش پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌شود، لذا توصیه می‌شود استفاده از این راهبردها در برنامه‌های آموزشی دانشجویان گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری خودتنظیمی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 954 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghadri Koosha M, Cheragi F, Mozafari H, Imani B, Moghadari Koosha B, Moghadasi Amir M et al . Relationships between Self-Regulated Learning and Academic Success among Students of Paramedicine Faculty of Hamedan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (3) :45-52
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1410-fa.html

مقدری کوشا مهناز، چراغی فاطمه، مظفری حمیده، ایمنی بهزاد، مقدری کوشا بهناز، مقدسی امیر محمد و همکاران.. بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :45-52

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1410-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781