[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1399 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 104-116 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه‌وارد براساس هوش، سبک‌های هویت، ابعاد سلامت روان و جنسیت
علیرضا عظیم پور 1، لیلا شاملی ، زهرا کریم زادگان ، زهرا عمادی
1- ، a.azimpour@kazerunsfu.ac.ir
چکیده:   (538 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان در نیمسال اول تحصیل تنیدگی‌های خاصی را تجربه می‌کنند که می‌تواند بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تاثیرات نامطلوبی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه‌وارد با هوش، سبک‌های هویت، جنسیت، ابعاد سلامت روان و متغیر‌های مرتبط با آن، همچنین بررسی امکان پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس متغیرهای فوق بود.
روشها: در ماه اول سال تحصیلی 95-1394 از 167 دانشجوی نیمسال اول دانشگاه سلمان فارسی کازرون فرم A مقیاس 3 آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل برای سنجش هوش، سیاهه‌ی سبک‌های هویت و مقیاس ملی سلامت روانی دانشجویان برای سنجش سبک‌های هویت و ابعاد سلامت روان و متغیرهای مرتبط با سلامت روان در دو نوبت اخذ شد.
یافته‌ها: ضرایب همبستگی پیرسون رابطه‌ی مثبت عملکرد تحصیلی (معدل نیمسال اول) با متغیرهای هوش، جنسیت (مونث بودن)، هویت هنجاری، هویت اطلاعاتی، بهزیستی روانشناختی، حمایت اجتماعی، جو خانوادگی و رابطه‌ی منفی آن با افسردگی و اضطراب اجتماعی را نشان داد. با این همه در تحلیل رگرسیون صرفا متغیرهای جنسیت و هوشبهر توانستند عملکرد تحصیلی را (R2 تنظیم شده: 091/0) پیش‌بینی کنند.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که همانند آنچه قبلا در دانش‌آموزان نشان داده شده در عملکرد تحصیلی دانشجویان نیمسال اول نیز نقش هوشبهر و جنسیت همچنان پررنگ است و هنوز سایر متغیرها نمی توانند قدرت این دو متغیر را در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود از متغیرهای دارای ارتباط معنی‌دار با عملکرد تحصیلی پایین در این پژوهش برای شناسایی دانشجویان در خطر عملکرد تحصیلی پایین، جهت ارائه‌ی مداخله‌های پیشگیرانه به آنها استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: جنسیت| سبک های هویت| سلامت روان| عملکرد تحصیلی| هوش ،
متن کامل [PDF 611 kb]   (216 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/7/24 | پذیرش: 1398/2/18 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimpour A, Shameli L, Karimzadegan Z, Emadi Z. Predicting the Educational Performance of Freshman University Students According to Intelligence, Identity Styles, Dimensions of Mental Health and Gender. Educ Strategy Med Sci. 2020; 13 (2) :104-116
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1774-fa.html

عظیم پور علیرضا، شاملی لیلا، کریم زادگان زهرا، عمادی زهرا. پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه‌وارد براساس هوش، سبک‌های هویت، ابعاد سلامت روان و جنسیت. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (2) :104-116

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1774-fa.html



دوره 13، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4241