پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، mohsenbohlooly@gmail.com
چکیده: (3623 مشاهده)
مقدمه: در آموزش پزشکی بر نقش انحصاری دانش صریح تاکید شده و دانش ضمنی به حوزه تفکر غیرحرفهای غیرعقلانی حتی رازآمیز رانده شده است. مساله این است که چرا پزشکان و سیاستگذاران حوزه سلامت و پزشکی بر اساس سنتی دیرپا، مولفههای دانش ضمنی را امری ناخوشایند و نا آشنا میپندارند که از نظر آنها برخلاف تفکر صریح، مفاهیم این نوع دانش مبهم غیرمشخص یا مغشوش به نظر میآید. روشها: رویکرد حاکم بر این تحقیق کیفی است .در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی بهره گرفته شده است که هدف از آن تبیین مفهوم آموزش در پزشکی از دریچه دانش ضمنی است. در این روش مفاهیم به کار گرفته شده در یک ساختاربندی جدید مورد تحلیل و واکاوی مجدد مفهومی قرار میگیرند. یافتهها: ارزیابی مدلی جایگزین درباره تشخیص بالینی دارای الزامات و پیامدهای مهمی در عرصه آموزش پزشکی است. در این پژوهش با نشان دادن نقاط ضعف مدل مرسوم در آموزش پزشکی مبتنی بر دانش صریح که در آن جایگاهی برای دانش ضمنی پزشکان در نظر گرفته نشده است، با تحلیل مولفههای دانش ضمنی شامل مشاهده، کارآموزی و روایت؛ ارائه مدلی جایگزین با عنوان مدل آموزش ضمنی در پزشکی مطرح شده است. نتیجهگیری: مدل آموزش ضمنی شیوه مناسبی برای اصلاح رویکردهای تقلیلگرایانه و کمی در پزشکی است. این نوع نگرش حاصل از دانش ضمنی باید انگیزهها، عقاید، تمایلات و ارتباطات فردی را به عنوان شالودههای اصلی و ضمنی در نظام آموزش پزشکی مورد لحاظ قرار دهد.
Bohlooli Faskhoodi M. Analyzing the implicit knowledge model and examining implications in that medical education. Educ Strategy Med Sci 2020; 12 (6) :57-64 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1795-fa.html
بهلولی فسخودی محسن. تحلیل الگوی دانش ضمنی و بررسی پیامدهای آن در آموزش پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (6) :57-64