[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1398 ) ::
جلد 12 شماره 6 صفحات 64-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل الگوی دانش ضمنی و بررسی پیامدهای آن در آموزش پزشکی
محسن بهلولی فسخودی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، mohsenbohlooly@gmail.com
چکیده:   (3623 مشاهده)
مقدمه: در آموزش پزشکی بر نقش انحصاری دانش صریح تاکید شده و دانش ضمنی به حوزه تفکر غیرحرفه‌ای غیرعقلانی حتی رازآمیز رانده شده است. مساله این است که چرا پزشکان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت و پزشکی بر اساس سنتی دیرپا، مولفه‌های دانش ضمنی را امری ناخوشایند و نا آشنا می‌پندارند که از نظر آن‌ها بر‌خلاف تفکر صریح، مفاهیم این نوع دانش مبهم غیرمشخص یا مغشوش به نظر می‌آید.
روشها: رویکرد حاکم بر این تحقیق کیفی است .در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی بهره گرفته شده است که هدف از آن تبیین مفهوم آموزش در پزشکی از دریچه دانش ضمنی است. در این روش مفاهیم به کار گرفته شده در یک ساختار‌بندی جدید مورد تحلیل و واکاوی مجدد مفهومی قرار می‌گیرند.
یافته‌ها: ارزیابی مدلی جایگزین درباره تشخیص بالینی دارای الزامات و پیامدهای مهمی در عرصه آموزش پزشکی است. در این پژوهش با نشان دادن نقاط ضعف مدل مرسوم در آموزش پزشکی مبتنی بر دانش صریح که در آن جایگاهی برای دانش ضمنی پزشکان در نظر گرفته نشده است، با تحلیل مولفه‌های دانش ضمنی شامل مشاهده،‌ کارآموزی و روایت؛ ارائه مدلی جایگزین با  عنوان مدل آموزش ضمنی در پزشکی مطرح شده است.
نتیجه‌گیری: مدل آموزش ضمنی شیوه مناسبی برای اصلاح رویکردهای‌ تقلیل‌گرایانه و کمی در پزشکی است. این نوع نگرش حاصل از دانش ضمنی باید انگیزه‌ها، عقاید، تمایلات و ارتباطات فردی را به عنوان شالوده‌های اصلی و ضمنی در نظام آموزش پزشکی مورد لحاظ قرار دهد.
واژه‌های کلیدی: دانش صریح، دانش ضمنی، ‌ آموزش پزشکی، مدل پزشکی.
متن کامل [PDF 359 kb]   (1424 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/8/7 | پذیرش: 1397/10/5 | انتشار: 1398/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bohlooli Faskhoodi M. Analyzing the implicit knowledge model and examining implications in that medical education. Educ Strategy Med Sci 2020; 12 (6) :57-64
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1795-fa.html

بهلولی فسخودی محسن. تحلیل الگوی دانش ضمنی و بررسی پیامدهای آن در آموزش پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (6) :57-64

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1795-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645