[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 63-72 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم‌دهی بر مهارت حل مسأله دانش‌آموزان پایه هفتم
سوسن فرخی*1، علی اکبر سیف، علیرضا کیامنش
1- ، Farokhisosan@yahoo.com
چکیده:   (409 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی بر مهارت حل مسأله دانش‏آموزان انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر آزمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‏آموزان پایه­ی هفتم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 120 دانش­آموز (60 دانش­آموز دختر- 60 دانش­آموز پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه حل مسأله هپنر و پترستن استفاده شد که در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون اجرا شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته ها نشان داد که دو روش آموزش راهبرد تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی بر افزایش مهارت حل­مسأله دانش­آموزان اثر بخش بود، اما بین تأثیر این دو روش تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین مشخص شد که آموزش راهبرد تجسم کردن موجب افزایش میانگین مؤلفه اعتماد به حل مسایل، سبک گرایش اجتناب و کنترل شخصی می­شود، اما آموزش خودنظم­دهی تنها در مؤلفه‏ی اعتماد به حل مسایل و سبک گرایش اجتناب اثر معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن در مؤلفه کنترل شخصی بیشتر از آموزش خودنظم­دهی اثر بخش­­ بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی در مهارت حل­مسأله بر دانش­آموزان پسر بیشتر از دانش­آموزان دختر اثر داشت. لیکن در مؤلفه­ی اعتماد به حل مسایل آموزش راهبرد تجسم کردن برای دانش­آموزان پسر اثر بخش­تر از دانش­آموزان دختر بود و آموزش خودنظم­دهی برای دانش­آموزان دختر اثر بخش­تر از دانش­آموزان پسر بود.
 
واژه‌های کلیدی: حل مسأله، خودنظم دهی، راهبردیادگیری تجسم کردن
متن کامل [PDF 1210 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farokhi S. compare the effectiveness of teaching strategy learning and visualization and self-regulation training on student problem solving skills. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (2) :63-72
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1859-fa.html

فرخی سوسن، سیف علی اکبر، کیامنش علیرضا. مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم‌دهی بر مهارت حل مسأله دانش‌آموزان پایه هفتم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (2) :63-72

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1859-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991