1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی تربیتی ومشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، hasanlo@ut.ac.ir
چکیده: (25603 مشاهده)
اهداف : شناخت و درک موانع و مشکلات تغییر نظام آموزشی الزامی است. توسعه فناوری اطلاعات نیازمند به همکاری همه بخشهای آموزش و پرورش است، اما حوزه معلمان و برنامهریزی نیروی انسانی، اساسیترین نقش را در این امر برعهده دارد. این مطالعه با هدف بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری- یاددهی از دیدگاه معلمان انجام شد.
روشها: این مطالعه غیرآزمایشی و از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری مطالعه حاضر را تمامی معلمان زن مقطع متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 280 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اسکندری استفاده شد و دادهها با استفاده از آزمونهای آماری T تک گروهی، T مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه بهکمک نرمافزار SPSS 15 تحلیل شد.
یافتهها: مهمترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از نظر معلمان، موانع مرتبط با مسایل آموزشی بود. همچنین بین رشته تحصیلی، سابقه خدمت آموزشی، سطوح تحصیلی و سطوح سنی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنیداری وجود داشت (01/0=p ).
نتیجهگیری: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در وزارت آموزش و پرورش باید در اولویت قرار بگیرد و نیروی متخصص در این زمینه باید تربیت شود. همچنین معلمان باید در این زمینه مورد آموزش قرار بگیرند و درخصوص نهادینهکردن استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید سیاستگذاری و برنامهریزی روشن و اطلاعرسانی بهموقع صورت گیرد.
Mastari Farahani F., Rezaei Sharif A., Ostadhasanloo H.. Obstacles of using information and communication technology in learning-teaching process. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :15-21 URL: http://edcbmj.ir/article-1-176-fa.html
ماستری فراهانی فاطمه، رضایی شریف علی، استاد حسنلو حسین. موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری/یاددهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :15-21