1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران ، g.khalife@scu.ac.ir 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده: (15869 مشاهده)
اهداف: در دهههای اخیر، جهان شاهد تغییرات بنیادی در عرصههای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بوده است. صاحبنظران بر این عقیدهاند که این تغییرات، بهطور کلی، حاصل رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تحقق دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز براساس الگوی سازمان ملل متحد بود.
روشها: این مطالعه توصیفی- پیمایشی در سال تحصیلی 90-1389 در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند و 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته دارای 45 سئوال بود. روشهای آماری مورد استفاده شاخصهای گرایش مرکزی، شاخصهای پراکندگی و همچنین آزمون استنباطی T تکگروهی بود. دادهها با کمک نرمافزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین وضعیت دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه کارکنان در دو مورد انگیزه کارکنان سازمان برای ارایه خدمات الکترونیک (90/2) و سرعت پاسخگویی به ایمیلهای دریافتی از مشتریان (98/2) در انتهای مرحله ارتقایافته و در بقیه موارد در مرحله تعاملی بود. میانگین وضعیت فعلی دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه کارکنان این دانشگاه 39/0 ± 34/3 بود که آن را در مرحله تعاملی نشان داد.
نتیجهگیری: دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز در مرحله سوم (تعاملی) با میانگین 34/3 قرار دارد.
Khalifeh Gh., Azad M.. Rate of e-government realization from the personnel’s viewpoint Shahid Chamran University of Ahvaz. Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :177-182 URL: http://edcbmj.ir/article-1-193-fa.html
خلیفه قدرت ا...، آزاد مهدی. میزان تحقق دولت الکترونیک از دیدگاه کارکنان؛ دانشگاه شهید چمران اهواز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :177-182