[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 45-38 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی و ترس از صمیمت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سمیه پوراحسان 1، مهشید تجربه کار2 ، محبوبه شمسی نژاد2
1- دانشگاه شهید باهنر کرمان ، purehsan@uk.ac.ir
2- دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (2798 مشاهده)
مقدمه: در طول دوران تحصیل، چالش¬های مثبت و منفی گوناگونی برای دانشجویان ایجاد می¬شود که یکی از این چالش¬های منفی، فرسودگی تحصیلی است. عوامل متعدد شناختی، هیجانی، رفتاری و شخصیتی بر بروز و شدت یافتن این چالش منفی اثرگذار هستند. هدف این پژوهش پیش¬بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی و ترس از صمیمیت است.
روش¬ کار: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل ¬کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 98-1397 است که 335 نفر با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسش¬نامه فرسودگی تحصیلی، پرسش¬نامه حساسیت اضطرابی، پرسش¬نامه احساس تنهایی و پرسشنامه ترس از صمیمت بود که به منظور تحلیل پرسش¬نامه¬ها از روش رگرسیون چندگانه از نوع همزمان استفاده شد.
یافته¬ها: نتایج نشان داد که حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی و ترس از صمیمت قادر به پیش¬بینی معنادار فرسودگی تحصیلی هستند)001/0(P<.
نتیجه¬گیری: دانشگاه به عنوان اصلی¬ترین نهادی که اکثریت جامعه جوان در آن حضور می¬یابند، اهمیت اساسی در حفظ و بهبود سلامت روانی-اجتماعی افراد دارد. از آنجا که دوره جوانی با فرآیند اجتماعی¬شدن گره خورده است؛ توجه و برنامه¬ریزی هدفمند در راستای کمک به این فرآیند در پیشرفت تحصیلی و سلامت روان جوانان جامعه که پایه و اساس پیشرفت¬های آتی هستند، باعث جلوگیری و کاهش مشکلات مربوط به فرآیند تحصیل از جمله فرسودگی تحصیلی می¬شود.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی، ترس از صمیمیت، دانشگاه علوم پزشکی.
متن کامل [PDF 1005 kb]   (697 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/9/2 | پذیرش: 1399/10/13 | انتشار: 1401/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourehsan S, Tajrobehkar M, Shamsi Nezhad M. The Prediction of Academic Burnout Based on Anxiety Sensitivity, Loneliness and Fear of Intimacy. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (1) :38-45
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2427-fa.html

پوراحسان سمیه، تجربه کار مهشید، شمسی نژاد محبوبه. پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس حساسیت اضطرابی، احساس تنهایی و ترس از صمیمت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :38-45

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2427-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645