[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 462-454 برگشت به فهرست نسخه ها
بازمفهوم پردازی طرح‌واره مدیریت کلاس
زهره مشکی باف مقدم 1، مسلم چرابین2 ، احمد اکبری3 ، علی رضا داوودی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی. دانشگاه فرهنگیان. پردیس هاشمی نژاد ، z.mmoghadam@gmail.com
2- نیشابور- دانشگاه آزاد
3- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد بردسکن
چکیده:   (2769 مشاهده)
چکیده
مقدمه:
معلمین برای مدیریت کلاس‌، با مشکلات و چالش‌های فراوانی در زمینه نیازهای منحصر بفرد و متنوع آموزشی، رفتاری و عاطفی خود و فراگیران مواجه‌اند. این مطالعه با هدف شناسایی این چالش‌ها و گفتمان‌سازی برای مداخله، به پیکره‌بندی مولفه‌های اثرگذار بر مدیریت کلاس پرداخته است.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه‌ای و کاربردی است و در راستای اجرای یک فراترکیب کیفی، از روش تحلیل مضمون  و تحلیل اسنادی بهره گرفته‌شد. واحد تحلیل، «متن منسجم» با کلیدواژه «مدیریت‌کلاس» که داوری شده‌باشد (شامل( 7 رساله دکتری، 2 پایان‌نامه ارشد،33 مقاله و 200 چکیده مقاله انگلیسی و 20 مقاله فارسی) و واحد معنا، «واژه و یا عبارت‌های مرتبط» با مدیریت‌کلاس بود. «مضامین پایه» تعریف و ساده‌سازی شد، طبقه‌بندی کدها، منجر به تلخیص و شکل‌گیری «مضامین سازمان‌دهنده» به‌عنوان «زیرعامل» و در انتها با فشرده‌سازی، «مضامین فراگیر» به‌عنوان «عوامل» شکل گرفتند. عناصری که در مجمع تخصصی با حضور 18 خبره حوزه تعلیم و تربیت کشور،  CVR آن‎ها، نمره‌ای بالاتر از 49٪ را کسب کردند روایی محتواییشان تایید شد.
نتایج: بررسی واحدهای تحلیل، منجر به احصا 2000 کد معنایی اولیه و در ادامه، شناسایی 12 عامل درهم‌تنییده، شامل؛ «فلسفه»، «برنامه درسی»، «تعاملات انسانی»، «اصول مدیریتی»، «سبک معلم»، «نقش معلم»، «برنامه‌ریزی‌آموزشی»، «انگیزه»، «دانش موردنیاز معلمی»، «توسعه‌حرفه‌ای»، «ویژگی‌های معلمی»‌ و «رویکردهای یادگیری»، در بستر "بافت و زمینه" و زیرعامل‌های آن‌‌ها، شد.
نتیجه‌گیری: برای مدیریت بهینه کلاس با هدف آگاه‌سازی، حساس‌سازی و توانمندسازی معلم، بایستی به ارتباط و هماهنگی بین اجزا، ترکیب و همنشینی مولفه‌ها با خصلت کل‌گرایی توجه گردد.
 
واژه‌های کلیدی: طرح‌واره، بازمفهوم پردازی، مدیریت کلاس درس، تحلیل مضمون
متن کامل [PDF 454 kb]   (1052 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/8/30 | پذیرش: 1399/3/24 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Meshkibaf Moghadam Z, Cherabin M, Akbari A, Davoodi A R. Re-conceptualizing Classroom Management Schema. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :454-462
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2426-fa.html

مشکی باف مقدم زهره، چرابین مسلم، اکبری احمد، داوودی علی رضا. بازمفهوم پردازی طرح‌واره مدیریت کلاس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :454-462

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2426-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645