1- دانشگاه علامه طباطبائی ، s.habibi@atu.ac.ir 2- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (1391 مشاهده)
مقدمه:یکی از عواملی که می تواند بر روی دانشآموزان و کیفیت یادگیری آنان تاثیر بگذارد، عملکرد خانواده میباشد. هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی پیشنهادی مشارکت والدین و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. روشها:در این پژوهش از روش پژوهش آمیخته و طرح اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، از روش تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی، از طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش، اسناد، مقالات، کتاب ها و متنهای استخراج شده از مصاحبه با 27 نفر از استادان، معلمان و والدین که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند، مورد تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از تحلیل محتوای کیفی استقرایی بهره گرفته شد. طبق تحلیل محتوای انجامشده، پنج مؤلفه اصلی (تحلیل، تصمیم گیری، تعامل و آموزش خانواده، ابعاد مشارکت خانواده و ارزشیابی و بازخورد) و 55 زیر مؤلفه برای مؤلفههای اصلی استخراج شدند. در بخش کمی پژوهش، جامعه آماری دانشآموزان پسر دوره اول ابتدایی در استان تهران بود. نمونه در بخش کمی شامل 60 نفر از دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس شهر قدس بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری(آزمایش و کنترل) قرار داده شدند. همچنین جهت گردآوری دادههای کمی، از آزمون متخصص ساخته پیشرفت تحصیلی و پایایی83/0 از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی بهمنظور مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ میانگین نمره کسبشده برای بررسی مفروضات از روش تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد. یافتهها:نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها نشان داد که پس از حذف اثر پیشآزمون (میانگین تعدیلشده) بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه در مرحله پسآزمون، تفاوت معناداری مشاهده میشود (001/0 p<). بنابراین نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهش های انجام شده، بیانگر نقش مثبت مشارکت والدین در افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. نتیجهگیری:پیشنهاد میشود از این الگو به عنوان یکی از راهکارهای اجرایی برای دستیابی به یکی از اهداف کلان در سند تحول بنیادین آموزش پرورش " افزایش مشارکت و اثر بخشی همگانی به ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم و تربیت " استفاده شود.
Habibi S, Aliabadi K, Nili M R, Zaraii Zavaraki E. Designing and Developing a Proposed Parent Involvement Model and Investigating its Impact on Early Grade Students' Learning. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :131-140 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2466-fa.html
حبیبی سمیرا، علی آبادی خدیجه، نیلی احمدآبادی محمد رضا، زارعی زوارکی اسماعیل. طراحی و تدوین الگوی پیشنهادی مشارکت والدین و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :131-140