[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 194-186 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود مهارت‌های جستجوی دانشجویان پرستاری با آموزش استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی مبتنی بر شواهد
محمدرضا علی بیک1 ، فردوس سرائی پور 2، طاهره نجفی قزلجه3
1- دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران ، schonenacht@gmail.com
3- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (1000 مشاهده)
مقدمه: پرستاران برای ارائه مراقبت‌های با کیفیت از بیماران و انجام فرایند پرستاری مبتنی بر شواهد می‌بایست از مهارت‌های جستجو برخوردار باشند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی مبتنی بر شواهد بر مهارت‌های جستجوی دانشجویان پرستاری انجام گرفت.
روش ها: نوع مطالعه کاربردی و روش پژوهش شبه‌تجربی با طرح یک گروه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. در این پژوهش دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان نمونه در دسترس از کل دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1399 – 1398 انتخاب شدند و جستجوی اطلاعات در دو پایگاه اطلاعاتی PubMed و Embase برای آن‌ها طی هشت جلسه دو ساعته به صورت حضوری و با تمرین عملی آموزش داده شد. برای گردآوری داده‌ها از پیش و پس‌آزمون شامل پنج سوال بالینی و یک پرسشنامه محقق‌ساخته جهت ارزیابی راهبردها و نتایج جستجو استفاده شد. این پرسشنامه دربرگیرنده 11 سوال بوده که هر سوال به نمره‌دهی یک مهارت از صفر تا دو پرداخته است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و روش‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
نتایج: میانگین نمرات عملکرد دانشجویان در مهارت‌های انتخاب کلیدواژه، بکارگیری اصطلاحنامه‌ها، فرمول‌بندی سوال در قالب PICO (Patient, Intervention, Comparison, Outcome)، استفاده از عملگرها، پرانتزها، جستجوی عبارتی، کلیدواژه‌های مترادف، کوتاه‌سازی، جستجوی میدانی و محدودگرهای جستجو پس از آموزش به طور معناداری افزایش یافته بود. (001/0 > P)
نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن آموزش‌های استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی مبتنی بر شواهد، برای ایجاد زمینه‌های اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد لازم است آموزش‌های هدفمند و بلندمدت در برنامه‌های درسی رشته پرستاری گنجانده شود.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های جستجو، پایگاه‌های اطلاعاتی مبتنی بر شواهد، دانشجویان پرستاری، آموزش
متن کامل [PDF 516 kb]   (571 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1399/8/20 | پذیرش: 1400/3/9 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alibeyk M R, Saraipour F, Najafi Ghezeljeh T. The improvement of nursing students’ search skills through teaching evidence-based databases. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :186-194
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2741-fa.html

علی بیک محمدرضا، سرائی پور فردوس، نجفی قزلجه طاهره. بهبود مهارت‌های جستجوی دانشجویان پرستاری با آموزش استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی مبتنی بر شواهد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :186-194

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2741-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645