[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 292-282 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کارکردهای اجرایی مغز با نورون های آینه ای بر تفکر انتقادی پسران 9-12 سال دارای اختلال سلوک
فاطمه رمضانخانی1 ، مسعود صادقی2 ، کوروش گودرزی3
1- دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد بروجرد
2- گروه روانشناسی دانشگاه لرستان ، SADEGHI.M@lu.ac.ir
3- گروه روانشناسی دانشگاه ازاد بروجرد
چکیده:   (1281 مشاهده)
مقدمه: اختلال سلوک نوعی اختلال روانی شایع و بسیار آسیب پذیر است که معمولاً در کودکی یا نوجوانی بروز می کند و با رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگرانه شدید مشخص می شود. این بیماری با اختلالات عصبی شناختی همراه است وغالبا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی در بزرگسالی منجر می شود. روش: نیمه آزمایشی اندازه گیری مکرر(پیش آزمون،پس آزمون وپیگیری)با گروه کنترل جامعه آماری شامل، 45 پسر9-12 سال دارای اختلال سلوک به روش نمونه دردسترس انتخاب، و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. دوگروه آزمایش طی 8 هفته تحت آموزش راهبردها قرارگرفتند،گروه کنترل هیج آموزشی دریافت نکرد داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه تشخیص اختلال سلوک و تفکرانتقادی ریتکس، با نرم افزار اس پی اس اس 22 تحلیل شد (0/05 >p) یافته ها: نشان داد اثربخشی مداخلات در گروه نورون‌های آینه‌ای نسبت بگروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری، افزایش معنا‌دارنشان داد. تفاوت مداخلات درگروه کارکردهای اجرایی و کنترل معنادارنبود. تفاوت مولفه های بالندگی و تعهد درگروه نورونهای آیینه ای درقیاس با گروه کنترل معناداربود و مولفه خلاقیت معنادار نبود درگروه کارکردهای اجرایی در هیچ یک از مولفه (p< 0/05) ها تفاوت معنادارنبود نتیجه گیری: آموزش راهبردهای نورون‌های آینه‌ای بر تفکر انتقادی ومؤلفه‌های بالندگی و تعهد تأثیر مثبت و معناداری داشت بر مؤلفه خلاقیت تأثیرگذار نبود مداخلات کارکردهای اجرایی مغز بر تفکر انتقادی و مؤلفه‌های آن بی تأثیربود. براین اساس استفاده از آموزش راهبردهای نورون های آیینه ای بعنوان مداخله موثر در بهبود عملکرد شناختی وارتباطی درکودکان دارای اختلال سلوک پیشنهاد می شود
واژه‌های کلیدی: 1.اختلال سلوک، 2.تکارکردهای اجرایی 3.نورون های اینه ای 4. تفکرانتقادی
متن کامل [PDF 693 kb]   (1281 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/11/1 | پذیرش: 1399/12/11 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ramezankhani F, sadeghi M, Goodarzi K. Comparison of the effectiveness of training brain executive strategies with mirror neurons on critical thinking in boys aged 9-12 years with conduct disorder. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :282-292
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2793-fa.html

رمضانخانی فاطمه، صادقی مسعود، گودرزی کوروش. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کارکردهای اجرایی مغز با نورون های آینه ای بر تفکر انتقادی پسران 9-12 سال دارای اختلال سلوک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :282-292

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2793-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710