[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 58-51 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل تلفیقی "کارت امتیازی متوازن" و "تعالی به‌منظور بهبود عملکرد"؛ مطالعه موردی
علی محمد احمدوند1 ، امیر تربتی 2، ناصر پوررضا1 ، مهدی نادری1 ، محسن فیروزشاهی1
1- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
2- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران ، amir.torbati.86@gmail.cam
چکیده:   (26895 مشاهده)

  اهداف: چشم‌انداز در سازمان، توسط استراتژی‌ها تحقق می‌یابد و این استراتژی‌ها می‌توانند توسط کارت امتیازی متوازن تبیین شوند. هدف از انجام این مطالعه، ارایه چارچوب مدل مفهومی تلفیقی از دو مدل کارت امتیازی متوازن ( BSC ) و مدل تعالی سازمان EFQM با استفاده از ماتریس ( QFD ) برای بهبود عملکرد مستمر در محیط دانشگاهی بود.

  روش­ها: در این مطالعه توصیفی برای گردآوری داده‌ها از تلفیق مطالعه اسنادی و میدانی (مصاحبه سازمان‌یافته و پرسش‌نامه) استفاده شد. پس از بررسی مفاهیم نظری به بررسی و مقایسه دو مدل پرداخته و نقاط قوت و ضعف دو مدل بیان و سپس مدل مفهومی مدیریت عملکرد با استفاده از تلفیق دو مدل ارایه شد. برای شناسایی اهداف استراتژیک با رویکرد کارت امتیازی متوازن و متناسب با چشم­انداز تعیین‌شده، از دو پرسش‌نامه روایی و پایایی استفاده شد. برای تعیین روابط علت و معلولی اهداف و تلفیق دو مدل، از ماتریس گسترش عملکرد کیفیت استفاده شد.

  یافته­ها: پس از تعیین اهداف استراتژی و روابط بین آنها، با نظرخواهی از خبرگان، نقشه استراتژی دانشگاه رسم شد. همچنین پس از تعیین روابط بین اهداف BSC با معیارهای EFQM ، روابط بین آنها نیز توسط ماتریس QFD ترسیم شد.

  نتیجه­گیری: مدل‌های ارزیابی متوازن و تعالی سازمانی EFQM در صورت تلفیق ، می­توانند چارچوب مناسبی را برای ارزیابی عملکرد فراهم نمایند. همراستاسازی این دو مدل، قادر است بهبود مستمر و افزایش بهره‌وری در دانشگاه را در پی داشته باشد .

واژه‌های کلیدی: ارزیابی عملکرد سازمان، کارت امتیازی متوازن (BSC)، نقشه استراتژی، مدل تعالی سازمان EFQM، موسسات آموزش عالی، ماتریکس گسترش عملکرد کیفیت (QFD)
متن کامل [PDF 311 kb]   (10556 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/7/24 | پذیرش: 1390/11/3 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadvand A. M., Torbati A., Pourreza N., Naderi M., Fyruzshahi M.. Integrated model of the “balanced scorecard” and the “excellence model to improve organizational performance” a case study. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :51-58
URL: http://edcbmj.ir/article-1-196-fa.html

احمدوند علی محمد، تربتی امیر، پوررضا ناصر، نادری مهدی، فیروزشاهی محسن. مدل تلفیقی "کارت امتیازی متوازن" و "تعالی به‌منظور بهبود عملکرد"؛ مطالعه موردی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :51-58

URL: http://edcbmj.ir/article-1-196-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645