1- دانشگاه علوم پزشکی بابل 2- دانشگاه علوم پزشکی شاهرود 3- دانشگاه علوم پزشکی بابل ، jafarianf489@gmail.com
چکیده: (869 مشاهده)
سابقه و هدف:بحران ناشی از بیماری همهگیر کووید-19، آموزش در دانشگاهها را بهشدت تحت تاثیر قرار دادهاست. بنابراین ایجاد نگاهی نو و کاربردی در فرآیند آموزش ضروری بهنظر میرسد. یکی از مهمترین روشهای آموزش در علوم پزشکی گزارش صبحگاهی میباشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسهبرگزاری گزارش صبحگاهی به دو روش حضوری و مجازی از دیدگاه کارورزان و دستیاران پزشکی در دوران پاندمی کووید 19 میباشد. مواد و روشها:مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی روی 124 نفر از دانشجویان پزشکی مرکز آموزشیدرمانی آیتاله روحانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال1400-1401 انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته و استخراجشده بر اساس کتابچه استانداردهای آموزش بالینی وزارت متبوع در سه بعد ساختار آموزشی، محتوای آموزشی و ارتقای توانمندی جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهایt-test، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون من- ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد. یافته ها: از دید دانشجویان دوره حضوری در هر سه بعد بهصورت معناداری مطلوبتر از دوره مجازی بود. آموزش حضوری نسبت به مجازی، در بعد ساختار آموزشی بیشترین تفاوت را داشته است. کیفیت دوره مجازی از حیث چهار شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت و بنابر نتایج، گروههای موردمطالعه در مورد عدم کیفیت مطلوب دوره مجازی اتفاقنظر داشتند. نتیجه گیری: نتایج حاصله نشان داد که برگزاری گزارش صبحگاهی به روش حضوری نسبت به روش مجازی در هر سه بعد مورد بررسی، مطلوبیت بیشتری داشت. لذا برایمقابلهباچالشهایآموزشی در مواقع بحران، باتبیینیکبرنامه مدون و برنامهریزیشده من جمله دوره های مجازی،میتوانازهرگونهخلاءآموزشیپیشآمده جلوگیری نمود.
abedi H, سلیمانیان س ص, شیرافکن ه, galeshi M, اولادی س, شعبانی آ et al . The views of interns and medical assistants regarding holding morning reports in both conventional and virtual forms during the Covid-19 pandemic at Babol University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :1-9 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3079-fa.html
عابدی حسن، سلیمانیان سید صدیقه، شیرافکن هدی، گالشی مینا، اولادی سمیه، شعبانی آسیه و همکاران.. دیدگاه کارورزان و دستیاران پزشکی در مورد برگزاری گزارش صبحگاهی به دو روش حضوری و مجازی در دوران پاندمی کووید 19 در دانشگاه علوم پزشکی بابل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :1-9