1- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، kosarisharareh@gmail.com 2- دانشگاه پیام نور (PNU)، واحد تهران جنوب، تهران، ایران 3- دانشگاه پیام نور، دانشکده تحصیلات تکمیلی، تهران، ایران
چکیده: (646 مشاهده)
زمینه و هدف: افــراد دارای ســطوح بــالای یــادگیری خودراهبر، یادگیرندگان فعالی هستند که میـل قـوی بـرای یادگیری دارند، از مهارت های حل مسأله استفاده میکنند و خود یادگیری شان را مدیریت می کنند. هدف این پژوهش طراحی و اعتبار یابی الگوی یادگیری آموزش از دور بر مبنای انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر با تاکید بر نقش میانجی تفکر انتقادی در دانشگاه های مجری آموزش از دور بود. روشها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دکتری در رشته های آموزش از دور، مدیریت آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه های مجری آموزش از دور استان تهران به تعداد 2800 نفر در سال 1400-1399بود.نمونه آماری شامل 200 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی دانشجویان والرند، مقیاس خودراهبری یادگیری فیشر و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نسخه 21 نرمافزارSPSS و نسخه 3 نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج: یافته ها نشان دادکه تفکر انتقادی در رابطه با انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر در دانشگاه های مجری آموزش از دور نقش میانجی دارد و مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. انگیزش تحصیلی به طور غیر مستقیم و با میانجیگری تفکر انتقادی بر یادگیری خود راهبر اثر دارد (05/0>P) همچنین انگیزش تحصیلی به طور مستقیم بر یادگیری خود راهبر اثر دارد (05/0>P). نتیجه گیری: نظام آموزش از دور برای ارتقای سطح یادگیری خود راهبر باید به انگیزش تحصیلی و تفکر انتقادی در دانشجویان توجه نماید.
Kosari Moghadam S, Farajollahi M, Sarmad M R, Zare H. Designing and Validating the Learning Model of Distance Education Based on Academic Motivation and Self-Directed Learning with the Mediating Role of Critical Thinking in Distance Education Universities. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :257-268 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3114-fa.html
کوثری مقدم شراره، فرج الهی مهران، سرمد محمدرضا، زارع حسین. طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری آموزش از دور بر مبنای انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر با تاکید بر نقش میانجی تفکر انتقادی در دانشگاه های مجری آموزش از دور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :257-268