1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر ، aabayani@yahoo.com
چکیده: (641 مشاهده)
مقدمه:آموزش مجازی در زمان بحران نظیر دوره شیوع ویروس کرونا اهمیت ویژهای دارد. از این رو، معلمان باید صلاحیتهای لازم برای این مهم را کسب نمایند. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر، بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان مقطع متوسطه اول برای آموزش مجازی بود. روش کار: روش پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل اسناد و مدارک مرتبط با موضوع (به زبان فارسی و بین سالهای 1392 تا 1400) و اعضای هیئت علمی متخصص حوزه برنامهریزی درسی، تعلیم و تربیت و روانشناسی استان گلستان بودند. حجم نمونه شامل 16 سند و 13 نفر از صاحبنظران بودند که بر اساس قانون اشباع و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان بود. برای اجرای پژوهش اسناد مورد مطالعه قرار گرفت و با صاحبنظران مصاحبه شد و محتوای متون و مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی (استقرائی) مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور پایایی مصاحبهها از معیارهای تأییدپذیری و انتقالپذیری استفاده شد. یافتهها: با تحلیل و کدگذاری متون و مصاحبهها، 59 مفهوم، 12 زیرمقوله و 4 مقوله استخراج شد. مقولههای اصلی شامل مهارتهای فنی، فعالیتهای تدریس و یادگیری، مهارتهای شناختی و نگرشها و ویژگیها بود. نتیجه گیری: مطلوب است که هنگام انتخاب معلمان مقطع متوسطه اول برای تدریس، وجود صلاحیتهای حرفهای معلمان در آموزشهای مجازی مورد بررسی قرار گیرد.
Ghalbi Ahangari M, Bayani A A, saemi H, Fakuri Hajiyar H, Naderi M M. Investigation the professional competencies for virtual education: A qualitative study. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :308-318 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3116-fa.html
قلبی آهنگری مائده، بیانی علی اصغر، صائمی حسن، فکوری حاجی یار حسین، نادری محمد مهدی. واکاوی صلاحیت های حرفهای معلمان در آموزشهای مجازی: یک مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :308-318