[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 318-308 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی صلاحیت های حرفه‌ای معلمان در آموزش‌های مجازی: یک مطالعه کیفی
مائده قلبی آهنگری1 ، علی اصغر بیانی 2، حسن صائمی1 ، حسین فکوری حاجی یار1 ، محمد مهدی نادری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر ، aabayani@yahoo.com
چکیده:   (641 مشاهده)
مقدمه: آموزش مجازی در زمان بحران نظیر دوره شیوع ویروس کرونا اهمیت ویژه­ای دارد. از این رو، معلمان باید صلاحیت­های لازم برای این مهم را کسب نمایند. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر، بررسی صلاحیت­های حرفه­ای معلمان مقطع متوسطه اول برای آموزش مجازی بود.
روش کار: روش پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل اسناد و مدارک مرتبط با موضوع (به زبان فارسی و بین سال­های 1392 تا 1400) و اعضای هیئت علمی متخصص حوزه برنامه­ریزی درسی، تعلیم و تربیت و روان­شناسی استان گلستان بودند. حجم نمونه شامل 16 سند و 13 نفر از صاحب­نظران بودند که بر اساس قانون اشباع و با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه­ساختاریافته با متخصصان بود. برای اجرای پژوهش اسناد مورد مطالعه قرار گرفت و با صاحب­نظران مصاحبه شد و محتوای متون و مصاحبه‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی (استقرائی) مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور پایایی مصاحبه­ها از معیارهای تأییدپذیری و انتقال­پذیری استفاده شد. 
یافته­ها: با تحلیل و کدگذاری متون و مصاحبه­ها، 59 مفهوم، 12 زیرمقوله و  4 مقوله استخراج شد. مقوله­های اصلی شامل مهارت­های فنی، فعالیت­های تدریس و یادگیری، مهارت­های شناختی و نگرش­ها و ویژگی­ها بود.
نتیجه گیری: مطلوب است که هنگام انتخاب معلمان مقطع متوسطه اول برای تدریس، وجود صلاحیت­های حرفه­ای معلمان در آموزش­های مجازی مورد بررسی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، صلاحیت‌های حرفه‌ای، مطالعه کیفی، معلمان
متن کامل [PDF 593 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1401/11/7 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghalbi Ahangari M, Bayani A A, saemi H, Fakuri Hajiyar H, Naderi M M. Investigation the professional competencies for virtual education: A qualitative study. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :308-318
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3116-fa.html

قلبی آهنگری مائده، بیانی علی اصغر، صائمی حسن، فکوری حاجی یار حسین، نادری محمد مهدی. واکاوی صلاحیت های حرفه‌ای معلمان در آموزش‌های مجازی: یک مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :308-318

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3116-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660