مقدمه:موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی به دلیل نقش مهمی که پس از دانشآموختگی در کیفیت نظام سلامت خواهند داشت، یکی از نگرانیهای مهم نظام آموزش پزشکی است. در مطالعات انجام شده انگیزش تحصیلی، کیفیت تجارب یادگیری و خودنظمدهی به عنوان عوامل اثرگذار بر یادگیری (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) معرفی شدهاند. این مطالعه با هدف بررسی انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با کیفیت تجارب یادگیری و خودنظمدهی دانشجویان پزشکی بیرجند طراحی و اجرا شده است. روش کار:در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ مقطعی از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ که در سال 1400 انجام شد، 151 نفر از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ بیرجند ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮیﺗﺼﺎدﻓﻲ طبقهای انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. دادهﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪهای اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ واﻟﺮﻧﺪ، ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺠﺎرب ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻧﻴﻮﻣﻦ و ﺧﻮدﻧﻈﻢدﻫﻲ ﻫﺎﻧﮓ و اﻧﻞ به صورت مجازی گردآوری شد. ﺳﭙﺲ اﻃﻼﻋﺎت به دست آمده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮنﻫﺎی آماری ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. نتایج: میانگین نمره انگیزش تحصیلی دانشجویان برابر با 24.95±135.66 بود که نشان دهنده انگیزش تحصیلی بسیار خوب در دانشجویان است. بین کیفیت ﺗﺠﺎربﻳﺎدﮔﻴﺮی با انگیزش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ راﺑﻄﻪ ای وجود نداﺷﺖ (p-value=0.765).بین انگیزش تحصیلی و خودنظمدهی همبستگی از نوع مثبت وجود داشت (p-value<0.05) که این همبستگی برابر با 0.47 بود. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از مدل رﮔﺮﺳﻴﻮن ﻧﺸﺎن داد که ﺧﻮد ﻧﻈﻢدﻫﻲ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻛﻨﻨﺪه اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ اﺳﺖ و قادر است حدود 23 درﺻﺪ از وارﻳﺎﻧﺲ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ را با اﻳﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺗﺒﻴﻴﻦ کند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، خودنظمدهی و مهارت های مربوط به آن باید بیشتر مورد توجه نظام آموزش پزشکی قرار گیرد. توصیه میشود مدرسان به استفاده از روشهای تدریس مناسب در جهت افزایش انگیزش دانشجویان و آموزش مهارتهای خودنظمدهی به ایشان توجه بیشتری داشته باشند.
Salehi Torrabi K, Eghbali B, Ram M. Academic motivation and its relationship with the Quality of Learning Experiences and Self-regulation in Birjand MD students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :92-105 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3204-fa.html
صالحی ترابی کوثر، اقبالی بتول، رام ملیحه. انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با کیفیت تجارب یادگیری و خودنظمدهی در دانشجویان پزشکی بیرجند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :92-105