1- دانشگاه آزاداسلامی 2- دانشگاه آزاداسلامی ، azimi_mortaza@yahoo.com
چکیده: (468 مشاهده)
مقدمه: یکی از برجسته ترین کارکردهای مدیریت منابع انسانی، در نظام آموزش و پرورش، تربیت کارکنان توانمند، جهت؛ تغییر، تحول و توسعه سازمانی است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش، براساس رویکرد ارتقای عملکرد انجام شده است. روشها:این پژوهشازنظرهدف، کار بردی با رویکردکیفیبه روشداده بنیاد است که با روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند، 20نفر از افراد خبره و متخصص آموزش و پرورش تا حد رسیدن به اشباع نظری دادهها، انتخاب و طی مصاحبه نیمه ساختارمند، داده ها جمع آوری و از طریق کدگذاری سه مرحله ی و مقایسه مداوم با روش گرند تئوری مورد تحلیل قرارگرفت. یافتهها:مدل پارادایمی شاملشش مقوله اصلی؛ سیسـتم کنترل، توانمند سازی منابع انسانی، ارتقای فرهنگ سازمانی، پویایی سیستم، تعاملات سازمانی و ارتقای عملکرد با 26مقوله فرعی ازطریق تحلیل دادهها به دست آمد و اعتبار آنها تأئید شد. نتیجهگیری: پس ازتحلیل دادهها و تأئید نهایی مقولهها توسط خبرگان،مدل پژوهش ترسیم و نتایج نشان دادکه از اعتبار لازم برای کاربرد،جهت توانمندسازی کارکنان ومعلمین آموزش وپرورش به منظور ارتقای عملکرد برخورداراست.
panahi H, Bahlouli N, feghhi farahmand N, honarmand Azimi M. Empowerment model of education staff based on performance promotion approach. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :72-81 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3227-fa.html
پناهی حسن، بهلولی نادر، فقهی فرهمند ناصر، هنرمندعظیمی مرتضی. مدل توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش بر اساس رویکرد ارتقای عملکرد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :72-81