[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 106-101 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازهای آموزشی مربیان کمک‌های اولیه جمعیت هلال احمر
موسی پیری
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، piri_moosa@yahoo.com
چکیده:   (14568 مشاهده)

 اهداف: نیازسنجی یکی از بحث‌انگیزترین مفاهیم حوزه خدمات اجتماعی، تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی آموزشی است. هدف از انجام این پژوهش، نیازسنجی و اولویت‌بندی آموزشیِ مربیان امداد و کمک‌های اولیه جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی از نظر کارشناسان، مسئولان آموزشی و مربیان بود.

روش‌ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در مربیان امداد و کمک‌های اولیه و کارشناسان و مسئولان آموزشی جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی سال 1390 انجام شد . 189 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه شامل 30 گویه درباره نیازهای آموزشی مربیان امداد و کمک‌های اولیه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های فریدمن و کروسکال- والیس با کمک نرم‌افزار آماری SPSS 14 استفاده شد.

یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین نیازهای اولویت‌بندی‌شده از دید مربیان و مسئولان آموزشی مشاهده شد (001/0=p). مهم‌ترین اولویت آموزشی از دید مربیان "برگزاری دوره‌های غیرحضوری از طریق ارسال کتب و منابع خودآموز" و از دید مسئولان "آشنایی با روش‌ها و فنون تدریس و اداره کلاس" بود. در مجموع اختلاف بین دو گروه در اولیوت‌بندی نیازهای آموزشی زیاد بود.

نتیجه‌گیری: هرچند مربیان و مسئولان آموزشی جمعیت هلال احمر در اولویت‌بندی نیازها با هم اختلافات جدی دارند، اما در حیطه آموزش، بیشترین نیاز را "برگزاری دوره‌های بازآموزی و ارایه جدیدترین مطالب مربوط به تدریس امداد در طول سال" و کمترین نیاز را "آشنایی با آسیب‌های مفصلی و استخوانی" می‌دانند.

واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، جمعت هلال احمر، امداد و نجات
متن کامل [PDF 398 kb]   (2692 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/10/5 | پذیرش: 1392/5/12 | انتشار: 1392/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piri M.. Educational needs of first aid trainers of Red Crescent Society. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (2) :101-106
URL: http://edcbmj.ir/article-1-348-fa.html

پیری موسی. نیازهای آموزشی مربیان کمک‌های اولیه جمعیت هلال احمر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (2) :101-106

URL: http://edcbmj.ir/article-1-348-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645