[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 147-154 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر رضایتمندی تحصیلی؛ دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم
علی دهقانی1، رسول بهارلو2، آرمیتا بن‌راضی غابش3، فروغ فرخ‌آبادی3، زهرا زارعی3، لیلا مهبودی3
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران ، ali.dehghani2000@gmail.com
2- گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده:   (9748 مشاهده)

اهداف: رشد و توسعه هر جامعه متاثر از نیروی آموزش‌دیده آن جامعه بوده و شناسایی فاکتورهای موثر در رضایتمندی تحصیلی و فراهم‌کردن آنها، گامی به سوی توسعه پایدار است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت.

روش‌ها‌: این مطالعه توصیفی- مقطعی با مشارکت 315 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم به‌صورت سرشماری در سال 1391 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه محقق‌ساخته 44سئوالی بود که رضایتمندی تحصیلی را در شش بُعد فردی، آموزشی، اخلاقی، مدیریتی، رفاهی و شغلی بررسی می‌نمود. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آمار توصیفی انجام شد.

یافته‌ها: مهم‌ترین متغیرهای مرتبط با رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب شامل استفاده از کادر آموزشی مجرب برای ارایه دروس، القای اعتمادبه‌نفس توسط اساتید و مسئولان و ارتباط مناسب همراه با احترام متقابل بین دانشجویان با اساتید بود . کمترین عوامل موثر در رضایتمندی تحصیلی نیز به ترتیب شامل برگزاری کلاس‌ها در نوبت صبح، شیوه تدریس سخنرانی و ایجاد انگیزه و علاقه کافی توسط اساتید در دانشجویان بود . ابعاد اخلاقی و روان‌شناختی، مهم‌ترین عامل مرتبط با رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان شناخته شد.

نتیجه‌گیری: استفاده از کادر آموزشی مجرب برای ارایه دروس، القای اعتمادبه‌نفس توسط اساتید و مسئولان و ارتباط مناسب همراه با احترام متقابل بین دانشجویان با اساتید، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان هستند. همچنین بُعد اخلاقی و روان‌شناختی، مهم‌ترین بُعد موثر در رضایتمندی تحصیلی است.

واژه‌های کلیدی: ارتباطات، برنامه آموزشی، سخنرانی، اخلاق
متن کامل [PDF 243 kb]   (2636 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/6/15 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1393/5/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani A., Baharlou R., Ben Razi Ghabesh A., Farokh Abadi F., Zarei Z., Mahboudi L.. Effecting Factors on Academic Satisfaction Viewpoint of Jahrom University of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci. 2014; 7 (3) :147-154
URL: http://edcbmj.ir/article-1-516-fa.html

دهقانی علی، بهارلو رسول، بن‌راضی غابش آرمیتا، فرخ‌آبادی فروغ، زارعی زهرا، مهبودی لیلا. عوامل موثر بر رضایتمندی تحصیلی؛ دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :147-154

URL: http://edcbmj.ir/article-1-516-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227