1- گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sajjadsaadat@edu.ui.ac.ir
چکیده: (9292 مشاهده)
زمینه و اهداف: توجه به دیدگاه فراگیران در زمینه باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و شناخت عوامل پیشبین آن از جمله زمینه های ضروری برای انجام پژوهش می باشد. هدف پژوهش حاضر این بود که در تبیین باورهای خودکارآمدی تحصیلی حمایت های ادراک شده از سوی خانواده و تاب آوری روانشناختی کدامیک قدرت بیشتری دارند..
روش بررسی:پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونهای به حجم 234 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن، مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون و پرسشنامهحمایتاجتماعیمقیاسخانواده استفاده شد. به منظود محاسبه داده ها از نرمافزارSpss v18 استفاده شد.
یافتهها: نتایج همبستگی نشان داد که متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و تاب آوری در سطح خطای (0/01> P) با خودکارآمدی همبستگی مثبت و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که فقط در یک گام متغیر تاب آوری روانشناختی همبستگی بالا و معناداری با خودکارآمدی تحصیلی داشت و نهایتا متغیر تابآوری روانشناختی 0/30از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را به طور معنادار تبیین کرد.
نتیجهگیری: در پاسخ به سوال اصلی پژوهش میتوان اینگونه نتیجه گرفت، اگرچه متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و تابآوری با متغیر خودکارآمدی تحصیلی ارتباط مثبت دارند؛ اما قدرت پیشبینی کنندگی متغیر تاب آوری برای متغیر خودکارآمدی تحصیلی بیشتر میباشد.
Boland H, Entezari M, Saadat S. The Relationship Between Perceived Social Support From family and Psychological
Resilience with Academic Self-Efficacy Among University Students
. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (2) :115-122 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1116-fa.html
بلند حسن، انتظاری مرجان، سعادت سجاد. رابطه حمایتهای اجتماعی ادراکشده از سوی خانواده و تابآوری روانشناختی با
خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان
. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (2) :115-122