1- گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، jilaagah@yahoo.com 2- "گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی" و "کمیته تحقیقات دانشجویی"، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده: (10105 مشاهده)
اهداف: در مطالعات گذشته، مشارکت دانشجو در امر تدریس، در
افزایش موفقیت تحصیلی و کسب مهارتهای ارتباطی موثر شناخته شده است. هدف از این
مطالعه، مقایسه روشهای مشارکتی تدریس با شیوه سنتی از نظر موفقیت تحصیلی و
رضایتمندی دانشجویان بود.
روشها: این پژوهش نیمهتجربی روی 21 دانشجوی سال سوم
مامایی در درس پزشکی قانونی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 انجام
شد. 8 جلسه اول بهروش سخنرانی و 8 جلسه دوم بهروش مشارکتی اجرا شد. در پایان هر
روش، آزمون علمی با میزان دشواری یکسان برگزار شد و دانشجویان پرسشنامه رضایتسنجی
را که روایی و پایایی آن تایید شده بود، تکمیل کردند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS 16 و
آزمون آماری Tمستقل انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره آزمون علمی در روش مشارکتی با تفاوت
معنیداری از روش سخنرانی بیشتر بود (0/0001>p). دانشجویان،
روش مشارکتی را باعث افزایش انگیزه آموختن (6/66%)، افزایش صمیمت و ارتباط
دانشجویان (1/80%)، افزایش بحث گروهی در داخل و خارج از کلاس (81%) و افزایش یادگیری
مطالب درسی (9/80%) دانستند. همچنین میانگین کلی رضایت با اختلاف معنیداری در
گروه مشارکتی بیشتر بود (0/0001>p).
نتیجهگیری: بهکارگیری روشهای نوین مشارکتی در کلاسهای
تئوری دانشگاه علوم پزشکی، میتواند به افزایش یادگیری و درک دانشجویان و بهبود
سطح مهارتهای ارتباطی آنها کمک کند.
Agah J., Sharifzadeh M.. Simultaneous Promotion of Learning and Satisfaction by Cooperative Training. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :309-314 URL: http://edcbmj.ir/article-1-700-fa.html
آگاه ژیلا، شریفزاده معصومه. ارتقای همزمان یادگیری و رضایتمندی با آموزش مشارکتی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :309-314