[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 423-414 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش عوامل انگیزشی جهت‌گیری‌های هدفی شخصی، خودکارآمدی تحصیلی وفشارتحصیلی در تقلب تحصیلی دانشجویان داروسازی
ابوالفضل فرید
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- تبریز- ایران ، abolfazlfarid@gmail.com
چکیده:   (6619 مشاهده)

زمینه و اهداف: درراستای تلاش برای فهم میزان نقش عوامل انگیزشی درتقلب تحصیلی دانشجویان، پژوهش حاضر به‌منظور تعیین تاثیرعوامل انگیزشیِ جهت‌گیری هدفی شخصی، خود کارآمدی تحصیلی و فشار تحصیلی بر تقلب تحصیلی دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت گرفت.

روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی و روش همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درسال 1395 بودند که از بین آنان ۳۴۰ نفر، به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری عبارت بودند از مقیاس‌های جهت‌گیری‌های هدفی شخصی، خودکارآمدی تحصیلی، فشار تحصیلی و رفتار تقلب تحصیلیMigdly  و همکاران. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم افزار Spss v 16 به صورت آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج نشان دادندکه جهت‌گیری هدفی تبحری و عملکردگرایی و نیزفشارکلاسی توانستند رفتار تقلب تحصیلی دانشجویان را به‌صورت معنی‌دار پیش‌بینی کنند. مقدارواریانس تبیین شده تقلب تحصیلی توسط این سه متغییر 0/16 (0/001>P) بود . رابطه رفتار تقلب تحصیلی با جهت‌گیری هدف تبحری، منفی معنی‌دار(0/227-) و با عملکردگرایی(0/226-) و فشار تحصیلی(0/195) مثبت معنی‌دار بود. بین خودکارآمدی تحصیلی و رفتار تقلب تحصیلی رابطه معنی‌داری مشاهده نگردید.

نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که اگر بخواهیم میزان رفتار تقلبی دانشجویان را با استفاده از راهبردهای انگیزشی کاهش دهیم، بایستی اقداماتی را انجام داد تا جهت‌گیری هدفی دانشجویان از عملکردگرایی و عملکرد گریزی به تبحرگرائی سوق داده شود؛ و نیز هرچقدر احساس فشار تحصیلی دانشجویان کاهش یابد، احتمال انجام رفتار تقلب تحصیلی آنان کاهش خواهد یافت.

واژه‌های کلیدی: تبحرگرائی، عملکرد گرائی، عملکرد گریزی، خودکارآمدی تحصیلی، فشار تحصیلی، تقلب تحصیلی
متن کامل [PDF 963 kb]   (2542 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/3/19 | پذیرش: 1395/11/23 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Bandaranayake, RC The ethics of student assessment. Med Teach. 2011; 33(6): 435-436.
2. Tas, Y, & Tekkaya, C. Personal and contextual factors associated with students’ cheating in science. J Exp Educ. 2010;78(4): 440-463. [Homepage]
3. Bernardi RA, Banzhoff CA, Martino AM, Savasta KJ. Challenges to academic integrity: Identifying the factors associated with the cheating chain. Account Educ. 2012 1;21(3):247-63.
4. Baldwin Jr DC, Daugherty SR, Rowley BD, Schwarz MD. Cheating in medical school: a survey of second-year students at 31 schools. Acad Med. 1996; 71(3):267-73. [PubMed]
5. Kusnoor AV, Falik R. Cheating in medical school: the unacknowledged ailment. South Med J. 2013 ;106(8):479-83. [Homepage]
6. Seyyedhosseyni, DV. attitudes of medical students toward the types of academic cheating and assesment of them in the indirect manner. Teh : a theses for Ph.D. 2004. [persian]
7. Moghtaderi, A, Dahmardeh, M. cheating in medical researches. J of Med res of zahedan Med Univ .2011; pp 1-7.[persian]
8. Park EJ, Park S, Jang IS. Academic cheating among nursing students. Nurse Educ Today. 2013 ;33(4):346-52
9. Saulsbury MD, Brown UJ, Simone III OH, Beale RL. Effect of dispositional traits on pharmacy students’ attitude toward cheating. Am J of pharm educ. 2011 ;75(4): 69 [PubMed]
10. Harries R, Rutter PM. Cheating by pharmacy students: Perceptions, prevalence and comparisons. Pharm Educ. 2005 1;5(1):53-60.
11. Sheridan J, Alany R, Brake DJ. Pharmacy students 'views and experiences of Turnitin an [Homepage]
12. online tool for detecting academic dishonesty. Pharm Educ. 2005;(3-4):241-50.
13. Ng HW, Davies G, Bates I, Avellone M. Academic dishonesty among pharmacy students. Pharm Educ. 2003; 27;(3). [Homepage]
14. Pintrich, PR, Shunk, D. H. Motivation in education; theories, researches and applications. shahraray, M [persian translator]. Teh: science, 2011. [Homepage]
15. Feinberg JM. Perception of cheaters: The role of past and present academic achievement. Ethics Behav. 2009;19(4):310-22.
16. Amrein-Beardsley A, Berliner DC, Rideau S. Cheating in the first, second, and third degree: Educators' responses to high-stakes testing. Educ Policy Anal Arch. 2010 ; 29;(18):14. [Homepage]
17. Murdock TB, Anderman EM. Motivational perspectives on student cheating: Toward an integrated model of academic dishonesty. Educ Psychol. 2006;41(3):129-45.
18. Bennett R. Factors associated with student plagiarism in a post‐1992 university. Assess Eval High Educ. 2005 ;30(2):137-62.
19. Ahmadi, A. Cheating on Exams in the Iranian EFL Context. J Acad Ethics. 2012; (10): 151-170. [persian]
20. Murdock TB, Beauchamp AS, Hinton AM. Predictors of cheating and cheating attributions: Does classroom context influence cheating and blame for cheating? Eur j Psychol Educ. 2008; 23(4):477-92.
21. Boysen CJ. Teachers and Cheating: The Relationship Between the Classroom Environment and High School Student Cheating (Doct dissert, Loyola Marymount Univ).
22. Galloway MK. Cheating in advantaged high schools: Prevalence, justifications, and possibilities for change. Ethics & Behav. 2012;22(5):378-99.
23. Anderman EM, Cupp PK, Lane D. Impulsivity and academic cheating. J of Exp Educ. 2009;78(1):135-50.
24. Murdock TB, Miller AD, Goetzinger A. Effects of classroom context on university students’ judgments about cheating: Mediating and moderating processes. Social Psychol of Educ. 2007;10(2):141-69.
25. Rettinger DA, Kramer Y. Situational and personal causes of student cheating. Res High Educ. 2009 ;50(3):293-313.
26. Barzgar, K. the relation of personal and contextual factors with academic cheating fifth grade elementary students. sch psychol. 2013; (3): 6-20. [persian]
27. Jordan AE. College student cheating: The role of motivation, perceived norms, attitudes, and knowledge of institutional policy. Ethics & Behav. 2001 ;11(3):233-47.
28. Davy JA, Kincaid JF, Smith KJ, Trawick MA. An examination of the role of attitudinal characteristics and motivation on the cheating behavior of business students. Ethics & Behav. 2007;17(3):281-302.
29. Finn KV, Frone MR. Academic performance and cheating: Moderating role of school identification and self-efficacy. J Educ Res. 2004 ;97(3):115-21. [Homepage]
30. Midgley C, Maehr ML, Hruda LZ, Anderman E, Anderman L, Freeman KE, Urdan T. Manual for the patterns of adaptive learning scales. Ann Arbor. 2000:48109-1259.
31. Hsiao CH. Impact of ethical and affective variables on cheating: comparison of undergraduate students with and without jobs. High Educ. 2015;69(1):55-77. [Homepage]
32. Teodorescu D, Andrei T. Faculty and peer influences on academic integrity: College cheating in Romania. High Educ. 2009;57(3):267-82. [Homepage]
33. Passow HJ, Mayhew MJ, Finelli CJ, Harding TS, Carpenter DD. FACTORS INFLUENCING ENGINEERING STUDENTS’DECISIONS TO CHEAT BY TYPE OF ASSESSMENT. Res High Educ. 2006 ;47(6):643-84.
34. McCabe DL, Trevino LK, Butterfield KD. Cheating in academic institutions: A decade of research. Ethics &Behav. 2001 ;11(3):219-32. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farid A. The role of motivational factors of personal goal orientations, academic self-efficacy and academic press on academic cheating behavior of pharmacy students.. Educ Strategy Med Sci 2017; 9 (6) :414-423
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1001-fa.html

فرید ابوالفضل. نقش عوامل انگیزشی جهت‌گیری‌های هدفی شخصی، خودکارآمدی تحصیلی وفشارتحصیلی در تقلب تحصیلی دانشجویان داروسازی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (6) :414-423

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1001-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645