[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 10 شماره 1 صفحات 9-14
اثربخشی آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی (SDOP) بر یادگیری مهارت‌های عملی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژهICU
حانیه غلام نژاد 1، فاطمه غفرانی کلیشمی2، هومان منوچهری3، میمنت حسینی4
1- گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران ، haniehgholamnejad@gmail.com
2- گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه علوم پایه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (143 مشاهده)

زمینه و اهداف: ارزشیابی بالینی دانشجویان به شکل مشاهده مستقیم در موقعیت‌های عملی و واقعی، باعث اطمینان از توانمندی آنان در رویارویی و پیش‌بینی اتفاقات بالینی در شرایط خاص بیمار خواهد شد. این پژوهش  باهدف تعیین و مقایسه اثربخشی آزمون داپس با روش‌های سنتی بر میزان یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد.

روش بررسی: این کار آزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1395 در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های آموزشی تهران بر روی 51 دانشجوی پرستاری که واحد کارآموزی ویژه داشتند، انجام شد. دانشجویان به‌طور تصادفی به دو گروه آزمون(26نفر) و شاهد(25نفر) تقسیم شدند. ارزشیابی در گروه شاهد با روش سنتی و گروه  مداخله به روش DOPS و با استفاده از چک‌لیست پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن تأییدشده بود، صورت گرفت.  داده‌ها با استفاده از نرم افزار16 Spss و آمار توصیفی و آزمون‌های کولموگراف اسمیرنوف ،کای اسکوئر و تی مستقل با توجه به نوع متغیر تجزیه و تحلیل شدند

یافته‌ها: اختلاف معنی‌داری بین نمرات نهایی بین دو گروه در زمینه مهارت‌های مورد بررسی به دست آمد ( (P=./001, P=./004 نتایج مطالعه نمرات نهایی با توجه به وضعیت تأهل و جنس نشان‌دهنده اختلاف معنی‌داری نبود. اما ضریب همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنی‌داری p<0.017, r=./32)  ( بین نمرات نهایی حاصل از ارزشیابی مربوط به مهارت‌ها  با نمرات معدل ترم قبل دانشجویان  نشان داد.

نتیجه‌گیری: ازآنجایی‌که استفاده از روش DOPS باعث ارتقای یادگیری دانشجویان می‌شود، پیشنهاد می‌شود این روش جایگزین روش‌های سنتی ارزشیابی شود یا حداقل به‌عنوان یک روش مکمل در ارزیابی دانشجویان استفاده گردد.

واژه‌های کلیدی: آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی، یادگیری، مهارت‌های عملی، دانشجویان پرستاری، ارزشیابی بالینی
متن کامل [PDF 823 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش‌هاي نوين تدريس علوم پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholamnejad H, Ghofrani Kelishami F, Manoochehri H, Hoseini M. Efficacy of Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) on Practical Learning of Nursing Students in Intense Care Unit . Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (1) :9-14
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1029-fa.html
غلام نژاد حانیه، غفرانی کلیشمی فاطمه، منوچهری هومان، حسینی میمنت. اثربخشی آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی (SDOP) بر یادگیری مهارت‌های عملی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژهICU. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (1) :9-14

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1029-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 )
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 790 queries by yektaweb 3388