[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد - شهریور 1395 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 223-214 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت نظام ارزیابی عملکرد دانشجویان در آموزش مجازی ایران و روسیه
سیدامین عظیمی 1، بی بی عشرت زمانی2 ، نسیم سلیمانی3
1- گروه روش شناسی آموزش و تعلیم وتربیت، موسسه روانشناسی و تعلیم و تربیت، دانشگاه فدرال کازان، کازان، روسیه ، azimi7@gmail.com
2- گروه تعلیم وتربیت، موسسه روانشناسی و تعلیم و تربیت، دانشگاه فدرال کازان، کازان، روسیه
3- گروه تکنولوژی آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (6557 مشاهده)

زمینه و اهداف: بررسی کیفیت ارزیابی عملکرد دانشجویان آموزش مجازی ایران و روسیه از دیدگاه دانشجویان است.

روش بررسی: جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه‌های مجازی ایران و روسیه تشکیل می‌دهند که از بین آن‌ها 221 نفر در این پژوهش شرکت کردند. برای دستیابی به هدف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 97/0 استفاده‌شده است.

یافته‌ها: کیفیت نظام ارزیابی عملکرد دانشجو در آموزش مجازی ایران و روسیه در سطح 05/0 تفاوت معنادار دارند. نتایج نشان می‌دهد که دانشجویان ایرانی از میان مؤلفه‌های موجود سه مؤلفه " ارائه اطلاعات کافی در مورد شرایط آزمون نهایی، نوع نمره دهی، زمان و مکان برگزاری آزمون"، "تنوع در روش‌های ارزیابی و نظارت بر کار فراگیر" و "ارائه بازخورد منظم به فراگیر باهدف رفع مشکلات یادگیری" را باکیفیت ارزیابی کرده‌اند و دانشجویان روسی مؤلفه‌های "مقابله با تقلب و سرقت علمی"، "کیفیت پیش‌آزمون از درس باهدف سنجش میزان دانش قبلی فرد" و "مطابقت داشتن روش‌های ارزیابی با محتوای آموزشی" را به‌عنوان سه مؤلفه باکیفیت ارزیابی کرده‌اند.

نتیجه‌گیری: در نظام ارزیابی ایران در مقایسه با روسیه، به سرقت علمی، پیش‌آزمون و تطابق روش‌های ارزیابی با محتوای آموزشی، توجه کمتری شده است. استفاده از راهکارهای کشور روسیه در این زمینه می‌تواند در افزایش کیفیت نظام ارزیابی ایران تأثیر بسزایی داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: کیفیت، ارزیابی عملکرد، آموزش مجازی، ایران، روسیه
متن کامل [PDF 1096 kb]   (5139 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4394 مشاهده)  
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1395/5/15 | پذیرش: 1395/7/18 | انتشار: 1395/11/2
فهرست منابع
1. Golzari Z, Kiamanesh A, Ghorchian GN, Ghafari P. Development and accreditation of a model for internal evaluation of E-Learning courses. Higher Education Curriculum Studies 2010; 1(1):159-185. [Persian]
2. Zawacki-Richter O, Kourotchkina A. The development of distance education in the Russian Federation and the former Soviet :::union:::. IRRODL 2012; 13(3):165-184. [Homepage]
3. Sarlak M. Virtualization of Universities in Iran. J of Information Technology 2008; 23: 45-51.
4. Bransford JD. Brown AL. Cocking RR. How People Learn: Brain, Mind, Experience and School. First ed. National Academies Press; 2010.
5. Kim N, Smith MJ, Maeng K. Assessment in Online Distance Education: A Comparison of Three Online Programs at a University. OJDLA. 2008; 6: 135-143.
6. Ivancevich JM. Human Resource Management. 8th ed. McGraw-Hill; 2001.
7. Chaudhary S. Niradhar D. Assessment in Open and Distance Learning System (ODL): A Challenge. Journal of Open Praxis 2013; 3: 207-216. [Homepage]
8. Baker M. Best Practice Strategies to Promote Academic Integrity in Online Education Version, ITC 2009; 2: 12-17.
9. Mahdiun, R. Quality of Learning and Its Effective Factors within Academic E-Learning Centers: A Qualitative Study. Journal of Academic Librarianship and Information Research 2012; 45 (58): 77-100.
10. Kiamanesh A. Evaluation methods in educational science. Payame Noor University Publication: 2004. [Persian]
11. Aslani E, Babakhani M, Karami AA, Amirteimori MH. Evaluation of the readiness for e-learning from the viewpoints of the students and professors of Allameh Tabataba'i University . Media 2016; 7 (1):12-21 [Homepage]
12. Jahanian R, Etebar SH. Evaluation of virtual education in central of electronic education of Tehran University. Int J Educ Psychol Res 2016;2:159-62.
13. Mardaninezhad A, Farhadi I, Khanjani T, Amirimoghadam M. Evaluating the Qualities of Virtual Websites of the Medical Science Universities. Strides Dev Med Educ 2013; 9 (2) :179-190 (2):179-190 [Homepage]
14. Akbar Boorangi M. Jafari sani H. Ahanchian M. Evaluation quality of e-learning in higher education on the basis curriculum and experience of instructors. Research and Planning in Higher Education 2011; 66: 75 -97.
15. Zamani B, Parhizi R, Kavyani H. Identify Challenges of Evaluating Students' Academic Performance E-courses. Journal of Technology of Education 2015 9; 3 , 199-206.
16. Vorobkalov PN, Kamaev AV. Evaluation of the quality of e-learning systems. Information technology in management 2013; 24: 99-111.
17. Lapenok M. Theoretical approaches and practical assessment of the quality for distance learning environment, Teacher education in Russia 2012; 3: 24-33.
18. Evsyukova E. Alexandrovna E. Some aspects of the evaluation of the quality in developing e-learning courses. Higher education in Russia 2013;12: 74-85.
19. Roshani ali bene see H, Shahalizadeh M, Heydari S, Fattahi M. Implementation Pathology of the E-learning Curriculum in Iran (Case Study Shahid Beheshti University of Tehran). Media 2016; 7 (2):44-61.
20. Seraji F. Virtual learning environments, possibility to help improve learning culture. Culture Strategy 2013; 17&18:28-49. [Persian]
21. Norollahee S, Hakimzadeh R, Seraji F, Nazarzadeh Zare M. The Evaluation of E-Learning Courses in Hadith Science Virtual Faculty According to the Criteria of Quality in E-Learning from the Views of Students and Instructors. Media 2013; 4 (2):1-12 [Homepage]
22. Kulikova EN. Seven steps to success: international standards in distance education. Management personnel development 2007; 1: 10-19.
23. Udovichenko M. E-learning: possibilities and limitations. Human Potential Management 2005 ; 2: 13-7.
24. Shcheveleva G. Bezryadin N. Input testing to ensure the continuity of school and university physics course. 2014; 16: 73-79.
25. Farajollahi M, Haghighi F S. Online Education assessment: Possible and Novel Methods for Evaluating Online Learning. Media 2015; 2 (1):24-33.
26. Safavi S, Mohammadi M. Accreditation and monitoring of e-learning courses in Iran. 02nd International Conference on E-learning. 2007. Zahedan. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi S A, Zamani B E, Soleimani N. Investigating the Quality of Assessment System of Students’ Performance in Virtual Education in Iran and Russia. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (3) :214-223
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1037-fa.html

عظیمی سیدامین، زمانی بی بی عشرت، سلیمانی نسیم. بررسی کیفیت نظام ارزیابی عملکرد دانشجویان در آموزش مجازی ایران و روسیه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (3) :214-223

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1037-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مرداد - شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645