ضرورت یادگیری دانش و مهارتهای لازم برای پرستاران در بلایا
|
مهدیه نژاد شفیعی1 ، فروغ سرهنگی 2، علی رحمانی3 ، محمد مهدی سالاری4 |
1- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... ، تهران، ایران 2- گروه پرستاری اطفال، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... ، تهران، ایران ، sarhangy@yaho 3- گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... ، تهران، ایران 4- گروه بهداشت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... ، تهران، ایران |
|
چکیده: (12356 مشاهده) |
زمینه و اهداف: حوادث و بلایای طبیعی و انسانساز تهدیدی همیشگی برای جوامع بهویژه برای ایران محسوب میشود. در حوادث مراکز درمانی نیاز مبرم به نیروی انسانی متخصص و آموزشدیده دارند که بادانش و مهارت ارائهدهنده خدمات بهداشتی و درمانی باشند. پرستاران پیشگامان ارائهدهنده مراقبت در سرتاسر زنجیره سلامت و بیماری هستند و بایستی با جنبههای مراقبت در بلایا درگیر و آشنا شوند. پژوهش حاضر باهدف طراحی برنامه درسی مراقبت در حوادث و بلایا در دوره کارشناسی پرستاری ایران انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مروری - توصیفی و پیمایشی میباشد که با روش مرور اسناد، مقالات و نظرسنجی از خبرگان با تکنیک دلفی در سال 1394 انجامشده است. در این مطالعه 17 نفر از اساتید بهصورت هدفمند انتخاب شدند. عناوین مربوط به برنامه درسی مراقبت در حوادث و بلایا استخراج و تنظیم شد و با استفاده از پرسشنامه کتبی در طی سه مرحله نظرسنجی اولویتهای یادگیری پرستاران در زمینه حوادث و بحران در اختیار خبرگان قرار گرفت و با برگزاری جلسه گروه متخصصین سرفصلهای آموزشی انتخاب نهایی شد.
یافتهها: بر اساس نظرسنجی انجامشده برنامه درسی مراقبت در حوادث و بلایا در دوره کارشناسی پرستاری در 17 عنوان درسی که 75 % توافق آرا روی آنان بود بهعنوان محتوای یادگیری موردنیاز در قالب 3 واحد درسی شامل 1/5 واحد نظری، 0/5 واحد عملی و 1 واحد کارآموزی انتخاب گردید.
نتیجهگیری: تربیت و توانمندسازی پرستاران برای پاسخگویی مطلوب به نیاز مصدومین حوادث و بلایا با بازنگری در برنامه درسی فعلی و توجه به محتوای موردنیاز در حد 3 واحد درسی مورد تأکید است.
|
|
واژههای کلیدی: بلایا، یادگیری، دانش، مهارت و پرستار |
|
متن کامل [PDF 639 kb]
(3233 دریافت)
|
نوع مطالعه : مروری نقلی |
موضوع مقاله:
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی دریافت: 1395/5/22 | پذیرش: 1395/9/27 | انتشار: 1395/11/12
|
|
|
|