اهداف: آموزگاران غالباً در مورد یادگیری مبتنی بر وب (WBL) بهعنوان ماهیتی منفرد یا گروهی از فعالیتهای مشابه با اثرات همگون صحبت میکنند. این مرور سیستماتیک، ناهمگونی بزرگی در میان نتایج مطالعات فردی نشان میدهد. 266 مطالعه در مورد مقایسه مداخله WBL با فعالیتهای آموزشی دیگر شناسایی شدند. هدف این مطالعه، شرح گوناگونی در شکلها، روشهای آموزشی و قالبهای ارایه مطلب در WBL بود.
نتیجهگیری: تقریباً در همه دورهها (89%) از متن نوشتاری و در 55%، از چندرسانها استفاده شده بود. در مجموع، 32% ارتباطات برخط توسط پست الکترونیک، مباحثه سلسلهوار یا کنفرانس ویدیویی و 9%، اجزای همزمان بود. 24% آمیزهای از آموزشهای مبتنی بر وب و غیرمبتنی بر رایانه بودند. 77% دورههای مبتنی بر وب، روشهای آموزشی را (به غیر از متن بهتنهایی) برای ارتقای فرآیند یادگیری بهکار گرفتند. روشهای آموزشی رایجتر (هرکدام تقریباً در 50% دورهها مورد استفاده قرار گرفتند)، نمونههای بیمار، سئوالات خودارزیابی و بازخورد بودند. آموزگاران و محققان نمیتوانند با WBL بهعنوان ماهیت منفرد برخورد کنند. روشهای آموزشی و شکلهای بسیار متفاوتی برای آموزشدهندگانِ WBL در دسترس است. محققان باید در مورد اینکه چه موقع از طرحهای ویژه WBL استفاده کنند و چگونه آنها را بهطور موثر مورد استفاده قرار دهند، مطالعه کنند.
Nezamabadi M., Bastin H.. Web-based learning a systematic review of the variability of interventions. Educ Strategy Med Sci 2011; 3 (4) :169-177 URL: http://edcbmj.ir/article-1-106-fa.html
نظام آبادی محبوبه، باستین حامد. یادگیری مبتنی بر وب؛ مرور سیستماتیک تنوعپذیری مداخلات. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (4) :169-177