اهداف: دوره علوم پایه نخستین مقطع در برنامه درسی دوره پزشکی است. بررسی امتحانات جامع معیاری برای ارزشیابی کیفیت عملکرد دانشجویان، دانشگاهها و گروههای آموزشی است . این مطالعه با هدف تعیین وضعیت نتایج آزمون جامع علوم پایه و عوامل مرتبط با آن مقطع 5ساله انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی روی 153 نفر از دانشجویان پزشکی یکی از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران شرکتکننده در آزمون جامع علوم پایه طی سالهای 87-1383 که بهروش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و چکلیست اطلاعات دموگر ا فیک، عوامل دانشجویی و اطلاعات مربوط به عوامل آموزشی بود. دادهها با نرمافزار SPSS 12 و بهوسیله آزمونهای آماری T دانشجو، مجذور کای و آنالیز واریانس تحلیل شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار معدل دیپلم دانشجویان بهترتیب 17/15و 39/1، میانگین و انحراف معیار معدل دوره علوم پایه به ترتیب93/14 و 50/1، میانگین و انحرافمعیار نمره آزمون جامع علوم پایه طی دوره 5 ساله بهترتیب 34/118 و 95/19 بود و در همین زمان میانگین نمره کشوری 3/121 بوده است. میانگین نمره دانشگاه در شهریور 1384، شهریور 1385، اسفند 1386 و اسفند 1387 بالاتر از میانگین کشوری بود.
نتیجهگیری: میانگین نمره آزمون علوم پایه دارای روند رو به رشد است، ولی نسبت به سال 1385 اُفت دارد.
Rahmani R., Mehrvarz Sh., Zareei A., Rahmani S., Salari M. M., Yusefi M.. Related factors to comprehensive basic medical sciences’ examination result of medical students. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1) :7-13 URL: http://edcbmj.ir/article-1-108-fa.html
رحمانی رمضان، مهرورز شعبان، زارعی علی، رحمانی سمیه، سالاری محمد مهدی، یوسفی محمد. عوامل مرتبط با نتیجه امتحان جامع علوم پایه پزشکی دانشجویان پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (1) :7-13