[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 10 شماره 1 صفحات 74-79
تأثیرآموزش مهارت‌های مقابله با تنیدگی بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک
سوگند قاسم زاده 1، بهارک بیاتی2، رقیه نوری پور لیاولی3
1- گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه تهران، ایران ، s_gh_psy@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (158 مشاهده)

زمینه و اهداف: دیابت نوع یک بیماری خانواده نام‌گرفته است، چراکه ابتلای فرزند به دیابت سیستم خانواده را با فشارها و تنش‌های فراوانی مواجه می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مقابله با تنیدگی بر نشانه‌های بالینی مادران دارای نوجوان مبتلابه دیابت نوع یک بوده است.

روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلابه دیابت مراجعه‌کننده به انجمن دیابت تهران تشکیل می‌دادند. از بین مراجعه‌کنندگان 40 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی مهارت‌های مقابله با تنیدگی  مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) استفاده‌شده است. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس  و با استفاده از نرم‌افزار Spss 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها و بحث: نتایج نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون گروه آزمایشی با پس‌آزمون گروه کنترل در نمره کل افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد(001/0<P).با توجه به نتایج پژوهش به منظور کاهش شدت نشانه‌های بالینی خصوصاً استرس در مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت آموزش این مهارت‌ها  توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع یک، مهارت‌های مقابله‌ای، استرس، اضطراب، افسردگی
متن کامل [PDF 840 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه : مقاله کوتاه | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemzadeh S, Bayati B, Nooripoor Liavoli R. Effectiveness of Coping Skills on Depression, Anxiety and Stress in Mothers of Adolescents with Type I Diabetes. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (1) :74-79
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1083-fa.html
قاسم زاده سوگند، بیاتی بهارک، نوری پور لیاولی رقیه. تأثیرآموزش مهارت‌های مقابله با تنیدگی بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (1) :74-79

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1083-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 )
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 787 queries by yektaweb 3388