[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 430-424 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظرات اعضای هیات علمی و دانشجویان درباره فرم‌های ارزشیابی اساتید دروس عملی و کارورزی
سیدمرتضی حسینی1 ، غلامحسین علیشیری 2، اسفندیار آزادمرزآبادی1
1- دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)
2- دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج) ، ghalishiri@gmail.com
چکیده:   (5525 مشاهده)

زمینه و اهداف: : در این مطالعه به مقایسه نظرات اساتید و دانشجویان در مورد فرم‌های ارزشیابی دروس عملی و کارورزی پرداخته ‌شد.

روش بررسی: طی یک پیمایش مقطعی، به بررسی 91 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و 95 نفر از دانشجویان پسر رشته پزشکی ترم سوم و بالاتر به روش نمونه‌گیری در دسترس پرداخته‌‌شد. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. روایی محتوی با نظرخواهی از اساتید، و پایایی با روش آلفای کرانباخ 86/. بدست آمد. داده‌ها بوسیله SPSS Ver. 19 و با استفاده از شاخص‌های میانگین، انحراف معیار و آزمون t مستقل آنالیز گردید.

یافته‌ها: (49/5%)45 نفر از اساتید علوم پایه و (50/5%)46 نفر بالینی بودند. (13/2%)12 مربی، (54/8%)50 استادیار، (22%)20 دانشیار و (9/9%)9 استاد بودند. اساتید سهم شاخص در نمره ارزشیابی برای هریک از سؤالات را نمره بالاتری 8/2±68/3 اظهار کرده‌اند، درحالی‌که دانشجویان سهم شاخص در نمره ارزشیابی برای هریک از سؤالات را نمره کمتری 25/5±66/5  اظهار کرده‌اند، ولی این اختلاف معنی‌دار نبود.

نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت، که اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...(عج) با فرم‌های جاری دروس عملی و کارورزی ارزشیابی اساتید موافق هستند و این فرم‌ها می‌تواند در ارزیابی مورداستفاده قرار گیرد. همچنین مقایسه میانگین و انحراف معیار نمره لیکرت اساتید و دانشجویان درباره  فرم سؤالات ارزشیابی دروس عملی و کارورزی اختلاف معنی‌دار نداشت.

واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: ارزشیابی از اساتید، فرم‌های ارزشیابی، اساتید، دانشجویان
متن کامل [PDF 711 kb]   (1770 دریافت)    
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1395/8/12 | پذیرش: 1395/11/23 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Arab Kheradmand A., Hagi Aghajani S. A survey on the viewpoint of Semnan medical university professors about teaching evaluation & their satisfaction of evaluation. Teb va Tazkieh Vol 1997; 26(3): 26-30. [Persian]
2. Seldin P. The teaching portfolio: A practical guide to improved performance and promotion/tenure decisions. 3rd ed, Bolton, MA: Anker, 2004.
3. Duffy FD, Holmboe ES. Self-assessment in Lifelong Learning and Improving Performance in Practice: physician know thyself. JAMA 2006; 296(9):1137-9. [PubMed]
4. Sargeant J, Mann K, Ferrier S. Exploring family physicians' reactions to multisource feedback: perceptions of credibility and usefulness. Med Educ. 2005; 39(5): 497-504. [Homepage]
5. Shakurnia A. Faculty Attitudes Towards Student Ratings: Do the Student Rating Scores Really Matter?. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11(2): 84-93. [Persian] [Homepage]
6. Sproule P. Student evaluation of teaching: a methodological critique of conventional practices. [cited 2006 Jul 29]. Available from: http:// trc.ucdavis.edu/TRC/ta/TAdevel/seldin.pdf.
7. Jacobs LC. University Faculty and Students' Opinions of Student Ratings. Indiana Studies in Higher Education. Bureau of Evaluative Studies and Testing, Indiana University, Bloomington, IN 47405.
8. Elbow P. Making better use of student evaluations of teachers. [cited 2007 Dec 1]. Available from: http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/custom/portlets/recordDetails/detailmini.jsp?_nfpb=true&_& ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ444167&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ444167.
9. Ryan JJ, Anderson JA, Birchler AB. Student Evaluation: The Faculty Responds. Research in Higher Education 1980; 12(4): 317-33.
10. Coburn L. Student evaluation of teacher performance. [cited 2006 Jul 2]. Available from: http://www.thememoryhole.org/edu/eric/ed289887.html.
11. McAllister B. Using all your legs: how student evaluations can fit into a holistic teaching assessment. program. [cited 2006 Jul 2]. Available from:http://trc.virginia.edu/Publications/Teaching_Concerns/Fall_1999/TC_Fall_1999_McAllister.html.
12. Vakili A, Hajaghajani S, Rashidy-Pour A, Ghorbani R. An investigation of factors influencing student evaluation of teacher performance: a comprehensive study in Semnan University of Medical Sciences. Koomesh 2011; 12(2): 93-103. [Persian] [Homepage]
13. Fesharakinia A, Khazaei T, Khazaei Z, Mohammadpoor M. Assessment of Birjand Medical School students' attitudes toward the criteria of academic evaluation in 2009. Mod Care J. 2012; 9(1): 49-56. [Persian]
14. Masomi H, Sorrori-Zanjani R, Mosavi-Nasab N, Bigdeli Gh. A Study of Faculty Members Evaluation form from Students Point of view at Zanjan Medical Sciences University 2009 -2010. J. Medical Education Development 2009; 2(2): 31-8. [Persian]
15. Shakurnia A, Malayeri A, Torabpour M, Elhampour H. Correlation between Student Evaluation of Teaching and Students’ Grades. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6(1): 51-7. [Persian]
16. Amini M, Honardar M. The view of faculties and medical students about evaluation of faculty teaching experiences. Journal of Semnan University of Medical Science 2008; 9(3): 171-7. [Persian]
17. Ziaee M, Miri MR, Hajiabadi MR, Azarkar GH, and Asbak p. Academic staff and students' impressions on academic evaluation of students. J Birjand Univ Med Sci. 2006; 13: 61-8. [Persian] [Homepage]
18. Alishiri GH, Azad Marzabadi E, Hosseini SM, Fajrak H, Nouri R. Comparison between Academic Staffs and Students’ Views about the Teacher’s Evaluation Form in Theoretical Lessons. Educ Strategy Med Sci. 2013; 6(3):135-9. [Persian] [Homepage]
19. Hirsh G. Helping college students succeed: A model for effective intervention. 1st ed, Philadelphia: Brunner-Routledge; 2001, pp 65-70.
20. Nouhi S, Hoseini SM, Rokhsarizadeh H, Saburi A, Alishiri G. Progress Motivation among Baqiyatallah University of Medical Sciences Students and Its Relationship with Academic Achievement. J Mil Med. 2012; 14(3): 200-4. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S, Alishiri G, Azad Marzabadi E. Comparison between Views of Academic Staffs and Students about the Evaluation of professors in Practical and Internships Lessons . Educ Strategy Med Sci 2017; 9 (6) :424-430
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1091-fa.html

حسینی سیدمرتضی، علیشیری غلامحسین، آزادمرزآبادی اسفندیار. مقایسه نظرات اعضای هیات علمی و دانشجویان درباره فرم‌های ارزشیابی اساتید دروس عملی و کارورزی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (6) :424-430

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1091-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645