:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 438-431 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر شبیه سازی آموزشی سه بعدی مفاهیم فضایی درس هندسه بر یادگیری – یادداری دانش آموزان سال سوم متوسطه
حسین زنگنه 1، نرگس ساعدی2
1- گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا ،ایران، همدان ، Zangeneh@basu.ac.ir
2- گروه تعلیم و تربیت،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبایی،ایران، تهران
چکیده:   (5832 مشاهده)

زمینه و اهداف: ا هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبیه‌سازی آموزشی سه‌بعدی مبتنی بر رایانه بر یادگیری– یادداری مفاهیم تفکر و فضا در درس هندسه دانش‌آموزان سال سوم متوسطه شهر تهران است. با توجه به نقشی که عینی کردن مفاهیم انتزاعی آموزشی بر میزان یادگیری دارد، نیاز به پژوهش در این زمینه از اهمیت برخورداراست.

روش بررسی: نوع پژوهش کمی و به روش آزمایشی واقعی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان سال سوم متوسطه در سال تحصیلی 1395-1394 بودند که با توجه به محدودیت زمانی، با روش نمونه‌گیری در دسترس، 36  نفر از این جامعه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها از این نمونه، از پیش‌آزمون– پس‌آزمون یادگیری و پس‌آزمون یادداری استفاده‌شده است. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از  Spss v 21 تحلیل کوواریانس بررسی شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان دادند که بهره‌گیری از شبیه‌سازی سه‌بعدی در یادگیری و یادداری دانش‌آموزان سال سوم به‌طور معنی‌داری ( 23/105F= ) نسبت به روش عادی مؤثرتر است.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی‌شده سه‌بعدی درس هندسه در کنار آموزش کتاب را پیشنهاد داد.

واژه‌های کلیدی: شبیه‏ سازی آموزشی، یادگیری مبتنی بر شیوه ی سه بعدی، آموزش هندسه، مفاهیم فضایی
متن کامل [PDF 843 kb]   (2974 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1395/8/16 | پذیرش: 1395/11/11 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Paola FD, Pedone P, Pizzurro MR. Digifal and interactive learning and teaching methods in descriptive geometry. Prodedia-Social and Behavioral Sciences. 2013;106:873-885.
2. Denbe D G. Student`s learning experiences when using a dynamic geometry software tool in a geometry lesson at secondary school in ethiopia. Journal of Education and Pratice. 2015;6(1):1735-2222. [Homepage]
3. Koparan T. Yılmaz G K. Using dynamic geometry softwre for the instersection surfaces. Journal of Education and Tranining studies. 2015; 3(5): 23 -38
4. Abdul Saha R. Mohd Ayub A. Tarmizi R. The Effects of GeoGebra on Mathematics Achievement: Enlightening Coordinate Geometry learning. Social and Behavioral Sciences. 2010; 8:686-693. [Homepage]
5. Andraphanova NV. Geometrical similarity transtormations ind dynamic geometry environment geogebra. European Journal of Contemporary Education. 2015;12(2):116-128. [Homepage]
6. Barkand J. Kush J. Gears a 3D virtual learning enviornment and virtual social and denucational world used in online secondary schools. Electoronic Jornal of e-Learing. 2009; 7(3):215-224. [Homepage]
7. Chou CR. Frederick B. Mageras G. Chang S. Pizer S. 2D/3D image registration using regression learning. Comprter Visoin and Image Understanding, 2013;117:95-1106. [PubMed]
8. Denbel DG. Stunents` Learning Experiences when using a Dynamic Geometry software tool in a geometry lesson secondary school in ethiopia. Journal of Educational and Practice. 2015;6(1):195-205.
9. Dolonen JA. Ludvigsen S. Analyzing student`s interaction with a 3D geometry learning tool and their teacher. Learning , Culture and Social Interaction. 2012; 1:167-182. [Homepage]
10. Garcı´a RR. Quiro ´s JS. Santos RG. Gonza ´lez SM.. Fernanz SM. Interactive mutimedia animation with macromedia flash in descriptive teaching. comruters and education. 2007; 49:615-639.
11. Gecü ZD. Özdener N. The effects of using geometry software supported by digital daily life photographs on geometry learning. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010;2:2824-2828.
12. Jung C. Kim C. Real-timeestimation of 3D scene geometry from a single image. Pattern Recognition. 2012;45:3256-3269. [Homepage]
13. Kalbitzer S. Loong E. Teaching 3-D geomtry - the multy representaional way. Australian Primary Mathematics Classroom (APMC). 2013;18(3):23-28.
14. KEùAN C. ÇALIùKAN S. The Effect of Learning Geometry Topics of 7TH Grade in Primary Education With Dynamic Geometrs Sketchapad Geometry Software to Success and Retintion. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 2013; 12(2):131-138. [Homepage]
15. Kondratieva M. Geometrical constructions in dynamic and interactive mathematics learning environment. Mevlana International Journal of Education(MIJE). 2013;3(3):50-63.
16. Koparan T. Yilmaz GK. Using Dynamic Geometry Software for the Intersection Surfaces. Education and Training Studies. 2015; 2324-8068. [Homepage]
17. KösaT. Karakus F. Using dynamic geometry software cabri3D for teaching analytic geometry. Procedia Social and Behevioral Sciences. 2010; 2:1385-1389.
18. Martin-Gutierrez J. Albert Gil F. Contero M. Saorin JL. Dynamic three-dimensional illustrator for teaching decriptive geometry and training visualisation skills. Computer Applications in Engineering Education. 2013; 21(8):8-25.
19. McClintock E. Jiang Z July R. Students`development of tree- dimensional visualization in the geometr`s sketchapad environment. Proceedings of the annual meeting [of the.] north american chapter of the international group for the psychology of mathematics education. 2002.
20. Paola FD. Pedone P. Pizzurro, MR. Digifal and interactive learning and teaching methods in descriptive geometry. Prodedia- Social and Behavioral Sciences. 2013; 106:873-885.
21. Richards D. Taylor M. A comparison of learning gains when using a 2D sumulation tool versus a3D virtual world: an experiment to find the right representation involving the marginal value theorem. Computers and Education. 2015; 86:157-171.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها