[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 10 شماره 1 صفحات 23-35
شاخصه های معنوی اساتید در آموزش الگو محور
مینو اسدزندی
گروه هوشبری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اعظم، تهران، ایران ، zandi498@yahoo.com
چکیده:   (135 مشاهده)

اهداف: از اهداف مهم تعلیم و تربیت، کمک به ارتقای سلامت معنوی، پرورش استعدادهای فطری دانشجویان و تربیت معنوی ایشان، جهت کمال انسانی است. این تحقیق  باهدف معرفی شاخصه‌های معنوی اساتید در آموزش الگو محوری  از منظر اسلام انجام شد.

روش ها: در پژوهش کیفی، با مرور نظام­مند متمرکز بر سوال "چیستی شاخصه های معنوی انسان کامل" سقالات منتشر شده در سال های 1990 تا 2016 میلادی با کلیدواژه‌های انسان کامل، نیازهای معنوی، سلامت معنوی، در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی و دینی، بررسی و تفاسیر شیعی، روایات معتبر مرتبط با ویژگی‌های صاحبان قلب سلیم، با روش تحلیل محتوای واکر اوانت، تحلیل گشت. شاخصه‌های معنوی اساتید الگو تبیین شد

یافته‌ها: اساتید الگو (صاحبان قلب سلیم) که برخوردار از سلامت معنوی هستند، با تهذیب نفس و سیر در مراتب ایمان ، طی خود مراقبتی روزانه ، ضمن تبعیت از سبک زندگی معنوی پیامبران به‌عنوان انسان‌های کامل،  و با تفقه در دین موفق به  پرورش استعدادهای فطری خود شده و به فضائل اخلاقی (حکمت و خردورزی، آزرم  و حیا، شجاعت، عدالت ورزی، سخاوت و مهرورزی و بالاخره کرامت نفس و مقام محمود) دست می یابند. ایشان به‌عنوان جزئی مهم برنامه درسی پنهان در آموزش خود مراقبتی معنوی ایفای نقش می کنند .

نتیجه گیری: تمام اساتید باید به‌عنوان الگوهای رفتاری (منتور و مرشد) با توجه به معنا خواهی و نیازهای معنوی دانشجویان، بتوانند با آموزش الگو محوری و مبتنی بر یادگیری اجتماعی، دانشجویان خود را برای رسیدن به شکوفایی استعدادهای فطری یاری کنند.

واژه‌های کلیدی: اموزش الگو محور، نیازهای معنوی، انسان کامل
متن کامل [PDF 1075 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: کاربست نظريه‌هاي يادگيري در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzandi M. Professors, spiritual characteristics for role- modeling education . Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (1) :23-35
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1094-fa.html
اسدزندی مینو. شاخصه های معنوی اساتید در آموزش الگو محور . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (1) :23-35

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1094-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 )
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 781 queries by yektaweb 3388