تبیین تجربه متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت با موانع موجود در لایههای برنامهریزی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در مدارس با تأکید بر راهکارهای برای رفع آن
|
محمد عظیمی |
گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تبریز ، ایران ، mohammadazimi1986@yahoo.com |
|
چکیده: (6427 مشاهده) |
زمینه و اهداف: تلاش برای شناسایی موانع موجود در لایههای برنامهریزی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در جامعه بهعنوان یک ضرورت مطرح است . لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع و راهکارهای موجود در لایههای برنامهریزی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت باتجربه متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت است .
روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در تابستان 1395 بر روی 15 متخصص تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت به روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع دادهها ، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند ، ادامه یافت . روش جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه عمیق باز و نیمه ساختاریافته انجام گرفت .
یافتهها: با تحلیل و ادغام مؤلفههای اصلی ، 3 مؤلفه اصلی شناسایی و با تحلیل مؤلفههای اصلی ، 20 مؤلفه فرعی استخراج گردید . مؤلفه اصلی موانع در لایه برنامهریزی شامل مفاهیم بهداشتی در کتابهای درسی، زمان کم آموزش اطلاعات و... قرارگرفتهاند . مؤلفه اصلی موانع در لایه اجرا شامل عدم معلم متخصص، زمان کم ، عدم استفاده از فعالان بهداشتی و... بود.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده نشان میدهد که از میان مؤلفههای فرعی بهدستآمده از تحلیل پاسخهای متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت ، مهمترین مانع موجود در لایههای برنامهریزی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ، عدم وجود معلمان متخصص و علاقهمند میباشد. |
|
واژههای کلیدی: کلمات کلیدی : آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، لایههای برنامهریزی، متخصصین، مدارس |
|
متن کامل [PDF 831 kb]
(2036 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1395/9/7 | پذیرش: 1396/2/4 | انتشار: 1396/6/15
|
|
|
|