1- گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اردبیل، اردبیل، ایران ، davodfathi95@gmail.com 2- گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (6556 مشاهده)
زمینه و اهداف:هدف پژوهش حاضربررسی نقش واسطهگری تابآوری در رابطهی حمایتهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویاندانشگاه پیامنوربود.
روش بررسی: با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 140 دانشجو انتخاب و پرسشنامهحمایت تحصیلی ، مقیاس تابآوری و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی را کامل کردند.تمامی ابزار از روایی و پایایی مطلوب بهرهمند بودند. دادهها از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها حاکی از اثر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر تابآوری بود.همچنین اثر غیر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر سرزندگی تحصیلی از طریق تابآورینیز مورد تأیید واقع شد.بر این اساس میتوان گفت تابآوری قادر استرابطهی انواع حمایت تحصیلی با سرزندگی تحصیلی را واسطه نماید.
نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده بر نقش حمایتهای تحصیلی در تابآور ساختن دانشجویان جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید میکند. یافتههای پژوهش با توجه به شواهد نظری و تجربی به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی بدین منظور ارائه گردیده است
Fathi D, Jamalabadi M. The Study of Examined Mediating Role of Resiliency in The Perception of Academic Support and Academic Buoyancy. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (4) :263-269 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1126-fa.html
فتحی داود، جمال آبادی منا. بررسی نقش واسطهگری تابآوری در رابطه حمایت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :263-269