:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 263-269 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش واسطه‌گری تاب‌آوری در رابطه حمایت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان
داود فتحی 1، منا جمال آبادی2
1- گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اردبیل، اردبیل، ایران ، davodfathi95@gmail.com
2- گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (1245 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضربررسی نقش واسطه­گری تاب­آوری در رابطه­ی حمایت­های تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیام­نور بود.
 
روش بررسی: با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای، 140 دانشجو انتخاب و پرسشنامه­حمایت تحصیلی ، مقیاس تاب­آوری  و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی را کامل کردند.تمامی ابزار از روایی و پایایی مطلوب بهره­مند بودند. داده­ها از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
یافته‌ها: یافته­ها حاکی از اثر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر تا­ب­آوری بود. همچنین اثر غیر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر سرزندگی تحصیلی از طریق تاب­آوری نیز مورد تأیید واقع شد. بر این اساس می­توان گفت تاب­آوری قادر است رابطه­ی انواع حمایت تحصیلی با سرزندگی تحصیلی را واسطه نماید.
 
 
نتیجه‌گیری: یافته­های به دست آمده بر نقش حمایت­های تحصیلی در تاب­آور ساختن دانشجویان جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید می­کند. یافته­های پژوهش با توجه به شواهد نظری و تجربی به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی بدین منظور ارائه گردیده است

واژه‌های کلیدی: حمایت تحصیلی، تاب‌آوری، سرزندگی تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 803 kb]   (751 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۵


XML   English Abstract   Print



دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها