[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 125-118 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش تیپ‌های شخصیتی مایرز/بریگز در پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
رقیه پورصابری1 ، نرگس یعقوبی بگلر 2
1- گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور آذرشهر، آذربایجان شرقی، ایران.
2- مرکز تحقیقات سلامت سالمندان، پژوهشکده علوم جمعیتی غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، yaghoobi1197@gmail.com
چکیده:   (4931 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه پیش‌بینی تعلل‌ورزی‌تحصیلی براساس تیپ‌های شخصیت مایرز/بریگز در دانشجویان رشته‌های پرستاری، مامایی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.
روش کار: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 93-1394 است. حجم نمونه 150 نفر تعیین گردید. روش نمونه‌گیری از نوع غیراحتمالی (در دسترس) است. ابزار به‌کاررفته عبارت از سیاهه تیپ‌شناسی مایرز/بریگز (فرم M)، و پرسشنامه تعلل‌ورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم، است. داده‌های جمع‌آوری شده، با روش‌آماری تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام توسط توسط نسخۀ 19SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از تیپ‌های دوقطبی شخصیت، فقط تیپ حسی، 4 درصد واریانس تعلل در انجام تکالیف درسی را با (β = 0.216, P = 0.011)، و 3 درصد واریانس نمرۀ کل تعلل‌ورزی تحصیلی را با (β = 0.182, P = 0.034)، و از میان تیپ‌های ترکیبی، برون‌گرای‌حسی، 3 درصد واریانس تعلل در آماده شدن برای امتحانات را با (β = 0.173, P = 0.043)، حسی‌عقلانی، 5 درصد واریانس تعلل در انجام تکالیف درسی را با (β = 0.231, P = 0.007)، شمی‌قضاوت‌گرا، 5 درصد واریانس تعلل در ارائه مقالات درسی را با (β = 0.989, P = 0.047)، برون‌گرای حسی، 4 درصد واریانس نمرۀ کل تعلل‌ورزی‌تحصیلی با (β = 0.203, P = 0.017)، تبیین می‌کنند.
نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد تیپ‌های حسی، برون‌گرای حسی، حسی عقلانی، شمی قضاوت‌گرا، تیپ‌های تعلل‌ورزتحصیلی هستند.
واژه‌های کلیدی: تعلل‌ورزی‌تحصیلی، تیپ‌های شخصیت، مایرز/بریگز
متن کامل [PDF 821 kb]   (2530 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/11/12 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Milgram N, Mey-Tal G, Levison Y. Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Pers Individ Differ. 1998;25(2):297-316. [DOI:10.1016/S0191-8869(98)00044-0]
2. Michinov N, Brunot S, Le Bohec O, Juhel J, Delaval M. Procrastination, participation, and performance in online learning environments. Comput Educ. 2011;56(1):243-52. [DOI:10.1016/j.compedu.2010.07.025]
3. Steel P. The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychol Bull. 2007;133(1):65-94. [DOI:10.1037/0033-2909.133.1.65] [PMID]
4. Moon SM, Illingworth AJ. Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Pers Individ Differ. 2005;38(2):297-309. [DOI:10.1016/j.paid.2004.04.009]
5. Glick DM, Orsillo SM. An investigation of the efficacy of acceptance-based behavioral therapy for academic procrastination. J Exp Psychol Gen. 2015;144(2):400-9. [DOI:10.1037/xge0000050] [PMID]
6. Khan MJ, Arif H, Noor SS, Muneer S. Academic procrastination among male and female university and college students. FWU J Soc Sci. 2014;8(2):65.
7. Balkıs M, Duru E. Prevalence of academic procrastination behavior among preservice teachers, and its relationships with demographics and individual preferences. J Theory Pract Educ. 2009;5(1):18-32.
8. Kağan M, Çakır O, İlhan T, Kandemir M. The explanation of the academic procrastination behaviour of university students with perfectionism, obsessive – compulsive and five factor personality traits. Proc Soc Behav Sci. 2010;2(2):2121-5. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.292]
9. Hussain I, Sultan S. Analysis of procrastination among university students. Proc Soc Behav Sci. 2010;5:1897-904. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.385]
10. O'Brien W. Applying the trans-theoretical model to academic procrastination. USA: University of Houston; 2002.
11. Ozer BU, Demir A, Ferrari JR. Exploring academic procrastination among Turkish students: possible gender differences in prevalence and reasons. J Soc Psychol. 2009;149(2):241-57. [DOI:10.3200/SOCP.149.2.241-257] [PMID]
12. Solomon LJ, Rothblum ED. Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. J Counsel Psychol. 1984;31(4):503-9. [DOI:10.1037/0022-0167.31.4.503]
13. Senécal C, Koestner R, Vallerand RJ. Self-Regulation and Academic Procrastination. J Soc Psychol. 1995;135(5):607-19. [DOI:10.1080/00224545.1995.9712234]
14. Schouwenburg HC, Lay CH. Trait procrastination and the Big-five factors of personality. Pers Individ Differ. 1995;18(4):481-90. [DOI:10.1016/0191-8869(94)00176-S]
15. Milgram N, Marshevsky S, Sadeh C. Correlates of academic procrastination: discomfort, task aversiveness, and task capability. J Psychol. 1995;129(2):145-55. [DOI:10.1080/00223980.1995.9914954] [PMID]
16. Grunschel C, Patrzek J, Fries S. Exploring reasons and consequences of academic procrastination: an interview study. Eur J Psychol Educ. 2012;28(3):841-61. [DOI:10.1007/s10212-012-0143-4]
17. Steel P, Ferrari J. Sex, Education and Procrastination: An Epidemiological Study of Procrastinators' Characteristics from a Global Sample. Eur J Pers. 2013;27(1):51-8. [DOI:10.1002/per.1851]
18. Park SW, Sperling RA. Academic Procrastinators and Their Self-Regulation. Psychology. 2012;03(01):12-23. [DOI:10.4236/psych.2012.31003]
19. Abbasi IS, Alghamdi NG. The Prevalence, Predictors, Causes, Treatment, and Implications of Procrastination Behaviors in General, Academic, and Work Setting. Int J Psychol Stud. 2015;7(1):59. [DOI:10.5539/ijps.v7n1p59]
20. Rice KG, Richardson CM, Clark D. Perfectionism, procrastination, and psychological distress. J Couns Psychol. 2012;59(2):288-302. [DOI:10.1037/a0026643] [PMID]
21. Seo EH. Cramming, Active Procrastination, and Academic Achievement. Soc Behav Pers Int J. 2012;40(8):1333-40. [DOI:10.2224/sbp.2012.40.8.1333]
22. Howell AJ, Watson DC. Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Pers Individ Differ. 2007;43(1):167-78. [DOI:10.1016/j.paid.2006.11.017]
23. Ferrari J, Driscoll M, Díaz-Morales J. Examine the Self of Chronic Procrastinators: Actual, Ought and Undesired Attributes. Pers Individ Differ. 2007;5(2):115-23.
24. Alexander ES, Onwuegbuzie AJ. Academic procrastination and the role of hope as a coping strategy. Pers Individ Differ. 2007;42(7):1301-10. [DOI:10.1016/j.paid.2006.10.008]
25. Lee D-g, Kelly KR, Edwards JK. A closer look at the relationships among trait procrastination, neuroticism, and conscientiousness. Pers Individ Differ. 2006;40(1):27-37. [DOI:10.1016/j.paid.2005.05.010]
26. Beck BL, Koons SR, Milgrim DL. Correlates and consequences of behavioral procrastination: The effects of academic procrastination, self-consciousness, self-esteem and self-handicapping. J Soc Behav Pers. 2000;15(5):3.
27. Lai CS, bin Ahmad Badayai AR, Chandrasekaran K, Lee SY, Kulasingam R. An exploratory study on personality traits and procrastination among university students. Am J Appl Psychol. 2015;4(3-1):21-6.
28. Bulut R. Investigation into the Academic Procrastination of Teacher Candidates' Social Studies with Regard to their Personality Traits1. Proc Soc Behav Sci. 2015;174:2270-7. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.886]
29. Wolters CA, Hussain M. Investigating grit and its relations with college students' self-regulated learning and academic achievement. Metacogn Learn. 2014;10(3):293-311. [DOI:10.1007/s11409-014-9128-9]
30. Alexandrova GG. Academic Procrastination of Students from the Standpoint of the Subject-Activity Approach. Mediterr J Soc Sci. 2015;6(3 S1):113.
31. Karatas H. Correlation among academic procrastination, personality traits, and academic achievement. Anthropologist. 2015;20(1):2.
32. Rahmani N, Zarei S, Hamedi B. Self–efficacy, perfectionism and personality traits as predictors of academic procrastination among university students. J Appl Environ Biol Sci. 2014;4(8):265-71.
33. Freeman EK, Cox-Fuenzalida L-E, Stoltenberg I. Extraversion and Arousal Procrastination: Waiting for the Kicks. Curr Psychol. 2011;30(4):375-82. [DOI:10.1007/s12144-011-9123-0]
34. Aremu A, Williams T, Adesina F. Influence of academic procrastination and personality types on academic achievement and efficacy of in-school adolescents in Ibadan. IFE Psychol Int J. 2011;19(1):93-113. [DOI:10.4314/ifep.v19i1.64591]
35. Poropat AE. A meta-analysis of the five-factor model of personality and academic performance. Psychol Bull. 2009;135(2):322-38. [DOI:10.1037/a0014996] [PMID]
36. Steel P, Brothen T, Wambach C. Procrastination and personality, performance, and mood. Pers Individ Differ. 2001;30(1):95-106. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00013-1]
37. Milgram N, Tenne R. Personality correlates of decisional and task avoidant procrastination. Eur J Pers. 2000;14(2):141-56. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0984(200003/04)14:2<141::AID-PER369>3.0.CO;2-V [DOI:10.1002/(SICI)1099-0984(200003/04)14:23.0.CO;2-V]
38. Gardner WL, Martinko MJ. Using the Myers-Briggs Type Indicator to study managers: A literature review and research agenda. J Manage. 1996;22(1):45-83. [DOI:10.1177/014920639602200103]
39. Ferrari J, Parker J, Ware C. Academic procrastination: Personality correlates with Myers-Briggs Types, self-efficacy, and academic locus of control. J Soc Behav Pers. 1992;7(3):495-502.
40. Yaghoubi Beglar N. [Psychometric properties Myers-Brigge Type Indicator (M) based on IRT and comparison with CTT]. Tehran, Iran: Allame Tabatabai University; 2007.
41. Myers I, McCaulley M, Quenk N, Hmmer A. MBTI Manual: A guide to the development and use of the Myers Briggs Type Indicator: Consulting Psychologists Press; 1985.
42. Hoover-Plonk S. MBTI Myers-Briggs Type Indicator 2017 [Available from: http://www.ncsu.edu/grad/preparing - future -leaders/docs/personality-type.pdf.
43. Jowkar B, Delavarpoor M. [Procrastination relationship with achievement goals]. New Thought Educ. 2006;3(3-4):61-80.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poursaberi R, Yaghoobi Beglar N. The Study of the Role of Myers/Briggs Personality Traits in Predicting Students' Academic Procrastination in Tabriz University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :118-125
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1158-fa.html

پورصابری رقیه، یعقوبی بگلر نرگس. بررسی نقش تیپ‌های شخصیتی مایرز/بریگز در پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :118-125

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1158-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645