[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دکتر اسماعیل صدری دمیرچی 1، آقای غفار کریمیان پور2، خانم سهیلا جلیلیان3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، araz_sadri@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (108 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی تقش ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی در دانشجویان بود.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان رشته پرستاری ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 145 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی استفاده و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss نسخه 22 و روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد و 39 درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی قابل پیش‌بینی است.
 
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی از عوامل مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان هستند.

واژه‌های کلیدی: ادراک از محیط یادگیری، سرسختی روان‌شناختی، سرزندگی تحصیلی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadri Damirchi E, Karimaianpoor G, Jalilan S. Prediction of Academic Buoyancy Based on Perception of Learning Environment and Psychological Hardiness in Medical Sciences Student. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1161-fa.html
صدری دمیرچی اسماعیل، کریمیان پور غفار، جلیلیان سهیلا. پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1161-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 789 queries by yektaweb 3471