[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 50-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه تفکر انتقادی پزشکان با سطح رضایتمندی بیماران در مرکزآموزشی درمانی سینای تبریز
فرهاد نژاد ایرانی
گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران ، farhadirani90@uahoo.com
چکیده:   (5183 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف اصلی نظام بهدات، تأمین سلامت افراد جامعه و ارائه خدمات مطلوب جهت رضایت بیماران می‌باشد. تفکر انتقادی نیز فرآیندی است که به‌موجب آن فرد نظرات، اطلاعات و منابع فراهم‌کننده اطلاعات را ارزیابی نموده و به‌طور منسجم و منطقی نظم بخشیده با عقاید و اطلاعات دیگر مرتبط می‌کند تا به شکلی مطلوب درآید؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی رابطه تفکر انتقادی پزشکان با سطح رضایتمندی بیماران در مرکز آموزشی درمانی سینای شهر تبریز می‌باشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر بررسی توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل پزشکان و بیماران مرکز آموزشی درمانی سینای تبریز در سال 1395 بود. از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده‌شده است.

یافته‌ها: نتایج از دید پاسخ‌دهندگان نشان می‌دهد بین تفکر انتقادی پزشکان و رضایت بیماران رابطه معنی‌دار و مثبتی در همه ابعاد به جزء بعد (شناسایی) تفکر انتقادی وجود داشته است. نتایج آزمون رگرسیون نشان‌دهنده شدت تأثیر متغیر مستقل تفکر انتقادی با توجه به ابعاد تشکیل‌دهنده آن (استنباط، شناسایی، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی منطقی) بر متغیر وابسته (رضایت بیماران) برابر 0/558 است که این نشان‌دهنده همبستگی نسبتاً قوی بین این دو متغیر است.

نتیجه‌گیری: اگرچه تفکر انتقادی پزشکان و کادر درمان در بهبود رضایت بیماران حائز اهمیت می‌باشد؛ اما در نظام سلامت، توسعه چشمگیری نداشته است. لذا مسئولان نظام سلامت بایستی در راستای پرورش تفکر انتقادی کادر درمان جهت رسیدن به اهداف سازمانی (بهبود هرچه بهتر رضایت بیماران) خود تلاش کنند.

واژه‌های کلیدی: تفکر، تفکر انتقادی، رضایت، پزشک، بیمار
متن کامل [PDF 807 kb]   (2146 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/10/1 | پذیرش: 1395/11/20 | انتشار: 1396/1/20
فهرست منابع
1. Anderson WL, Mitchell SM, Osgood MP. Comparison of student performance in cooperative learning and traditional lecture-based biochemistry classes. Biochem Mol Biol Educ. 2005;33(6):387-93. [PubMed]
2. Athari ZS, Sharif SM, Nasr AR, Nematbakhsh M. Assessing critical thinking in medical sciences students in two sequential semesters: Does it improve? J Educ Health Promot. 2013;2:5. [PubMed]
3. Baba mohammadi H, Khalili H. Critical Thinking Skills of Nursing Students in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2004;4(2):23-31.
4. Bishive moghaddam S, Mousavi S, Majde Teimouri Z, Ghanbari Khanghah a, Kazemnezhad Leili e. Survey of nursing students professional socialization in the Guilan University of Medical Sciences. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 2016;26(2):19-28.
5. Hoseini A, Bahrami M. Comparison of Critical Thinking between Freshman and Senior B.S. Students. Iranian Journal of Medical Education. 2002;2(2):21-6. [Homepage]
6. Javadifar N, Majlesi F, Nasrabadi AN, Nedjat S, Montazeri A. Internal conflicts of Iranian first-time mothers in adaptation to maternal role. Iran J Nurs Midwifery Res. 2013;18(3):222-7. [PubMed]
7. Kerman Saravi F, Navabi Rigi SD, Ebrahimy Tabas E. Critical thinking skills in Zahedan University of Medical Sciences freshman nursing students and graduated in 2009-2011. Journal of qualitative Research in Health Sciences. 2011;11(1):7-17. [Homepage]
8. Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement. 1970;30(3):607-10. [Homepage]
9. Noohi E, Karimi-Noghondar M, Haghdoost A. Survey of critical thinking and clinical decision making in nursing student of Kerman University. Iran J Nurs Midwifery Res. 2012;17(6):440-4. [PubMed]
10. Noohi E, Salahi S, Sabzevari S. Association of Critical Thinking with Learning Styles in Nursing Students of School of Nursing and Midwifery, Iran. Strides in Development of Medical Education. 2014;11(2):179-86. [Homepage]
11. Oja KJ. Using problem-based learning in the clinical setting to improve nursing students' critical thinking: an evidence review. J Nurs Educ. 2011;50(3):145-51. [PubMed]
12. Popil I. Promotion of critical thinking by using case studies as teaching method. Nurse Educ Today. 2011;31(2):204-7. [PubMed] [Science Direct]
13. Profetto-McGrath J. The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. J Adv Nurs. 2003;43(6):569-77. [PubMed] [Elsevier]
14. Shamsaei F, Alhani F, CHeraghi F. Critical Thinking in Nursing. Iranian Journal of Medical Education. 2010;10(3):312-6.
15. Simpson E, Courtney M. Critical thinking in nursing education: literature review. Int J Nurs Pract. 2002;8(2):89-98. [PubMed]
16. Staib S. Teaching and measuring critical thinking. J Nurs Educ. 2003;42(11):498-508. [PubMed]
17. Vahidi R, Kaffashi S, Narimani M, Sadeghifar J, Raadabadi M, Nazari A, et al. Correlation between knowledge and satisfaction of patients from patient- physician relationship. Journal of Health Promotion Management. 2013;2(3):66-73. [Homepage]
18. Wagner PJ, Moseley GC, Grant MM, Gore JR, Owens C. Physicians' emotional intelligence and patient satisfaction. Fam Med. 2002;34(10):750-4. [PubMed]
19. Yuan H, Williams BA, Fan L. A systematic review of selected evidence on developing nursing students' critical thinking through problem-based learning. Nurse Educ Today. 2008;28(6):657-63.
20. Zeraati M, Zakipour M, Aghabararian N. Comparison of Lecture and Network-Based Educational Methods on Improving the Academic Performance of Students Mazandaran University of Medical Sciences. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2015;8(4):215-22. [Homepage]
21. haghani f, aminian b, kamali f, jamshidian s. Critical Thinking Skills and Their Relationship with Emotional Intelligence in Medical Students of Introductory Clinical Medicine (ICM) Course in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5):906-17. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejhad Irani F. Survey the Relationship Between Physicians Critical Thought With Patient’s Satisfaction Level in Sina Medical Center of Tabriz City. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (1) :42-50
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1162-fa.html

نژاد ایرانی فرهاد. بررسی رابطه تفکر انتقادی پزشکان با سطح رضایتمندی بیماران در مرکزآموزشی درمانی سینای تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (1) :42-50

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1162-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645