:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 179-172 برگشت به فهرست نسخه ها
برازش و تحلیل مسیر مدل مدیریت‌ دانش و نقش آن بر خلاقیت اعضای هیئت‌ علمی (مورد مطالعه: دانشگاه‌های مجری آموزش از دور)
مظفر شریف زاده 1، ثنا صفری2 ، امیر حیدری چیانه2
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، sharifzad2007@yahoo.com
2- گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (7049 مشاهده)
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر به برازش و تحلیل مسیر مدل مدیریت دانش و نقش آن بر خلاقیت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور می‌پردازد.
روش بررسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، آمیخته از نوع کیفی و کمی است. جامعه آماری این پژوهش، مشتمل بر کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور کشور که2901 نفر است. روش نمونه‌گیری در مرحله کیفی به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند(غیر احتمالی)، مشتمل بر 12 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت و در مرحله کمی شامل نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی است و تعداد نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران 339 نفر است. جهت گردآوری داده‌ها، از ابزار پرسشنامه غیر ساختارمند، نیمه ساختارمند و ساختارمند استفاده‌شده است. برای بررسی اعتبار پرسشنامه‌ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده‌شده است. نرمال بودن داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای تحلیل مسیر و بررسی برازش مدل از معادلات ساختاری با کاربرد (نرم‌افزار AMOS) و به‌منظور تجزیه تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار Lisrel V8.80  استفاده شده است.
یافته‌ها: وضعیت موجود مدیریت دانش و خلاقیت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور، در سطح مطلوبی قرار دارد و بین دو متغیر مدیریت دانش و خلاقیت در جامعه آماری همبستگی معنادار وجود دارد و درمجموع می‌توان با تسامح گفت مدل از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: مدیریت مؤثر دانش بستری فراهم می‌کند که در آن خلق، به اشتراک‌گذاری و کاربرد دانش در دانشگاه‌های مجری آموزش از دور نهادینه‌شده و زمینه برای ایجاد سازمانی با اعضاء خلاق و نوآور فراهم شود.

واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، خلاقیت، اعضای هیئت‌علمی، آموزش از دور
متن کامل [PDF 676 kb]   (2414 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1395/11/25 | پذیرش: 1396/2/4 | انتشار: 1396/5/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها