1- گـروه آمـوزش بهداشـت و ارتقـاء سـلامت، دانشـکده بهداشـت، دانشـگاه شـهید صـدوقی، یـزد، ایران 2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران 3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، mr.rezaabdoli@gmail.com
چکیده: (4351 مشاهده)
مقدمه: فرهنگسازمانی موضوعی است که بهتازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راهیافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی فرهنگسازمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از دیدگاه اعضای هیئتعلمی بر اساس مدل هوفستد میباشد. روش کار: این پژوهش از نوع پیمایشی و به شیوه مقطعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به شیوه مقطعی بود. کلیه اعضای هیئتعلمی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد جامعه هدف بودند، حجم نمونه محاسبهشده برابر با 112 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه متغیرهای جمعیتشناسی و پرسشنامه فرهنگسازمانی هوفستد بود. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار 16SPSS v و آزمونهای آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس انجام شد. یافتهها: 3/72% افراد موردمطالعه مرد، 9/25% زن، میانگین سنی نمونه موردپژوهش 26/43 سال و میانگین سابقه کاری 07/15 سال بود.1/24% مربی،50% استادیار،1/7% استاد و 1/16% دانشیار بودند. ویژگیهای زیر در فرهنگسازمانی دانشگاه یافت شد: تعادل فرهنگی با میل به مرد گرایی، ریسکپذیری متعادل، فردگرایی جمعگرایی متعادل و توزیع نسبتاً متعادل قدرت. بین سابقه کار و ریسکپذیری رابطه معنادار منفی بود و میزان مرد گرایی /زن گرایی در زنان و مردان متفاوت است. رشته تحصیلی، سابقه مدیریت، وضعیت هیئتعلمی و نوع دانشکده با فرهنگسازمانی ارتباط معنیداری نداشت. نتیجهگیری: اعضای هیئتعلمی، فرهنگسازمانی را حمایتی و پرورشدهنده میدانند و معتقدند دانشگاه علاوه بر اهمیت قائل شدن برای مسئولیتهای فردی و اجتماعی گرایش به پرهیز از بیعدالتی دارد.