[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 375-383 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط تاب‌آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
زهرا طاهری خرامه1، فاطمه شریفی فرد 2، حمید آسایش3، محمد رضا سپه وندی3
1- مرکزتحقیقات دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، fsharififard1391@yahoo.com
3- گروه فوریت‌های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده:   (295 مشاهده)

زمینه و اهداف: فرسودگی تحصیلی عمده‌ترین پیامد استرس است و در مقابل، تاب‌آوری تحصیلی انعطاف‌پذیری و سازگاری از عوامل استرس‌زا هستند. به نظر می‌رسد تاب‌آوری یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در فرسودگی است. در این مطالعه ارتباط تاب‌آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 260 دانشجو از لیست کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم که جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می‌دادند به صورت تصادفی منظم در سال 1395 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاچ و پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز بود. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS 16 تجزیه‌وتحلیل شد. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره فرسودگی تحصیلی14/87±34/32 و میانگین نمره تاب آوری تحصیلی در این مطالعه 12/23± 103/30 بود. زمانی که متغیرها در مدل رگرسیون چند متغیره به روش ENTER وارد شدند تحصیل در رشته بهداشت عمومی افزایش فرسودگی تحصیلی 9/73برابری را به دنبال داشت (63/04-1/50=95%CI 9/73=OR). مثبت نگری به میزان 20 درصد (0/91-0/71 = 95%CI0/80=OR) و داشتن مهارت‌های ارتباطی 5 درصد (99/0-91/0= 95%CI0/950=OR) در کاهش فرسودگی تحصیلی نقش داشت.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه دانشجویان تاب‌آور، آسیب‌پذیری کمتری در مقابل فرسودگی تحصیلی دارند. بنابراین تقویت این متغیر در دانشجویان علوم‌پزشکی که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار دارند، سبب بهبود عملکرد تحصیلی آنان می‌شود.

واژه‌های کلیدی: فرسودگی، تاب آوری، دانشجویان، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 1063 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri Kharameh Z, Sharififard F, Asayesh H, Sepahvandi M R. Academic Resilience and Burnout Relationship of The Student of Qom University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5) :375-383
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1183-fa.html
طاهری خرامه زهرا، شریفی فرد فاطمه، آسایش حمید، سپه وندی محمد رضا. ارتباط تاب‌آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5) :375-383

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1183-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 796 queries by yektaweb 3531